Mini Cooper E/SE
De Mini is compleet nieuw, maar onmiskenbaar weer een échte Mini. Wij kiezen voor de elektrische versies. Er is ook een versie met brandstofmotor.
Prijs vanaf € 35.990,- Bijtelling 16 procent tot € 30.000,-, daarboven 22 procent
Er zijn niet veel auto’s met een ‘vormtaal’ die zo lang, zo consequent is gehandhaafd als de Mini. Deze nieuwe is een fractie groter dan zijn voorganger, maar dat valt niet op. Ronde koplampen, hoekige neus, rechte achterkant, de wielen op de hoeken; het zijn maar enkele karakteristieke kenmerken. Veel kopers vallen als een blok voor het merk, dat zal nu niet anders zijn.
In het interieur vind ik een mooie mix van herkenning en vernieuwing. Er zijn twee lekkere voorstoelen die volop steun geven, ook bij een wat sportievere rijstijl. Het meest opvallend is het dashboard, waarbij heel veel functies zijn ondergebracht in een groot, rond beeldscherm. Dat past in de historische stijl van het merk, maar de mogelijkheden op dit scherm vragen wel enige studie, al is het maar omdat er acht verschillende ‘Experiences’ zijn in te stellen. Als daarin de persoonlijke voorkeur is gevonden, wijst het verder aardig zichzelf.
De knap harde afstemming van het onderstel hoort gewoon bij dit heerlijke ‘rijmachientje’
Navigatiesysteem
Het navigatiesysteem is instelbaar met spraakgebruik en geeft soms wat overbodige informatie. Ook vind ik het wel jammer dat de navigatiedame alleen Engels spreekt. Achter het stuur zit nog een handige head-up-display, met verschillende functies.
Het spreekt voor zich dat de ruimte op de achterbank voor volwassenen onbruikbaar is, dat is gewoon bagageruimte.De echte bagageruimte telt een bescheiden 210 liter. Daar moet ook de laadkabel in mee, want daarvoor is geen andere opbergplek beschikbaar.
Motorvermogen
De Mini Cooper is er in twee elektrische versies, aangeduid als E en SE. Die hebben respectievelijk een motorvermogen van 135 kW/184 pk met een 40,7 kWh-accu of 160 kW/218 pk en 53,5 kWh. Ik reed de SE-versie, maar in normaal Nederlands gebruik voegt die vergeleken met de E weinig toe. Het is jammer dat de grotere accu niet is te combineren met de minder krachtige motor. Dat neemt niet weg dat ook de SE me in positieve zin weet te verbazen met een prachtig doorsnee stroomverbruik van rond 14 kWh/100 km en soms zelfs nog wat lager.
De E kán nog een fractie zuiniger zijn. Voor de actieradius geeft Mini zelf 402 km op. Bij 100 procent lading schiet de opgave op het dashboard daar soms zelfs overheen en loopt dan weer terug. Op basis van het genoemde verbruik ligt de praktische actieradius van de SE rond de 375 km.
Bij een Mini gaat het niet alleen om vormgeving en uitstraling, maar ook om de rijbeleving. In die zin is dit weer een echte Mini. Hij stuurt scherp en het weggedrag is sportief en soms uitdagend. In dit geval is de knap harde afstemming van het onderstel geen groot nadeel, dat hoort gewoon bij dit heerlijke ‘rijmachientje’.
Conclusie
Mini heeft het uitgesproken karakter van het merk weten te continueren in deze vermakelijke, moderne, elektrische versies. Daar hangt wel een prijskaartje aan, zeker bij keuze voor de SE.