Toyota Corolla Cross

In de klasse van de middelgrote SUV’s introduceert Toyota de Corolla Cross.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Toyota

Prijs vanaf € 37.995,-  Bijtelling 22 procent

Uiteraard zijn er onderhuidse overeenkomsten met Toyota-modellen die we al langer kennen, maar ‘vernieuwing’ zit in het DNA van het merk. Zo komt de bodemplaat overeen met de C-HR, maar is deze bij de Corolla Cross een stuk ruimer. De vooralsnog enig leverbare krachtbron is de 2,0 liter ‘full hybrid’ die we al kennen uit de Corolla en de C-HR, maar in dit geval is die wel 10 kW sterker: nu 145 kW/197 pk.

De vooruitgang zit ook in nog verdere verfijning van de werking van het ‘full hybrid’-systeem. Toyota noemt het zelf de vijfde generatie hybridetechniek. De sterke elektromotor neemt de aandrijving nog vaker en soepeler over van de benzinemotor, zodra de omstandigheden daarom vragen. Deze hybride hoeft nooit aan de stekker, maar een plug-in-variant zit beslist in de pijplijn. Die techniek verlaagt uiteraard het gemiddelde verbruik.

Bedenk dat de Corolla Cross bepaald geen kleine auto is, al valt het rijklare gewicht van 1.410 kg me best mee. Met voornamelijk 100 km/u op de (uitstekende, adaptieve) cruise control op de snelweg haalde ik net geen 1 op 20. In meer gevarieerd verkeer, als de techniek nog vaker overschakelt op elektrische aandrijving, ga ik daar zelfs iets overheen. Over de hele testperiode scoorde ik 1 op 19,7. Petje af! Nog een compliment? Jazeker: hoe ingewikkeld de techniek ook is, het is juist het bedieningsgemak, mede door de erg fijne CVT-transmissie, waarmee Toyota opnieuw waardevolle punten scoort.

Geheel volgens verwachting is de Corolla Cross ruimschoots groot genoeg voor vier volwassenen. Het interieur is degelijk en netjes, maar qua vormgeving niet zo spannend. Het volledig digitale instrumentarium is op diverse manieren in te delen, het centrale display biedt een prima navigatiesysteem en tal van andere functies (ik reed wel de duurste versie).

‘Hoera, een echt reservewiel’

Kritiek? Ik kom niet verder dan dat de middenarmsteun wel langer had mogen zijn en het is niet handig dat ik de ‘hold’-functie van de elektrische handrem na het starten steeds opnieuw moet inschakelen. De bagageruimte meet 400 liter en moet daarmee veel concurrenten voor zich dulden (hoera: een echt reservewiel!) en het maximale aanhangwagengewicht (750 kg) is ook erg bescheiden.

Op de weg is de Corolla Cross als een butler: hij vraagt geen aandacht en doet alles volledig volgens hooggespannen verwachtingen. Prima voorstoelen en achterbank, een laag geluidsniveau en een uitstekend op comfort afgestemd onderstel zorgen voor een hoogstaand rijcomfort en dat maakt ’m tot een heerlijke gezins- en gebruiksauto.

Conclusie: wie kwaliteit waardeert en in dit formaat ‘winkelt’, kan niet om de Toyota Corolla Cross heen. Dat geldt voor kwaliteit in gebruiksgemak en rijeigenschappen. Daarnaast wordt de productiekwaliteit onderschreven met tien jaar volledige garantie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*