Nissan X-Trail

auto / 'Opladen is nooit nodig'

Prijs vanaf € 49.500,-  Bijtelling 22 procent

De X-Trail e-Power met vierwielaandrijving (e-4ORCE) mag 1.800 kg trekken, maar er zijn wel meer auto’s die dat kunnen. Het bijzondere van dít model zit vooral in dat ‘e-Power’, dat ook voor bijvoorbeeld caravantrekkers erg fijn werkt. De X-Trail beschikt over een driecilinder 1,5 liter benzinemotor en een grote elektromotor, samen goed voor 157 kW/213 pk. Dat líjkt op een full-hybrid aandrijflijn, maar dat is het niet. De X-Trail wordt uitsluitend elektrisch aangedreven. De benzinemotor is alleen verbonden met een generator, die de accu’s voor de elektromotor vult. Dat lijkt op wat we in het verleden een ‘range extender’ noemden. Opladen is dus nooit nodig, er kan gewoon Euro95 worden getankt.

Eenmaal op weg biedt deze bijzondere aandrijflijn de heerlijke, vloeiende trekkracht van die elektromotor, waarbij schakelmomenten volledig ontbreken. Het is wennen dat er geen enkel verband bestaat tussen de stand van het rechterpedaal en het motortoerental. Vooral kort na een koude start is de driecilinder hoorbaar en draait dan constant ‘verhoogd stationair’; een toerenteller ontbreekt, maar daar kan ik toch niks mee. Die bijzondere rijervaring went snel, juist ook omdat het zo prettig is.

‘Opladen is nooit nodig’

Ik kan ook kiezen voor een ‘e-Pedal’, waarbij sterk wordt afgeremd als ik het pedaal loslaat. Persoonlijk hou ik daar niet van en je vergeet het ook snel, want het moet  na elke keer starten opnieuw ingesteld. Hetzelfde geldt helaas ook voor de rijmodus ‘ECO’, die ik wél continu wil gebruiken.

De X-Trail weegt ruim 1.700 kg. Dit ter relativering van het brandstofverbruik. Ik kwam op 1 op 14,5 en had gunstiger verwacht.

Van binnen is de X-Trail heerlijk ruim, met fijne voorstoelen, keurige afwerking en – met vijf zitplaatsen overeind -485 liter bagageruimte. Ik reed de zevenzitsversie, maar die twee achterste plekken zijn alleen geschikt voor kleinere kinderen, ook al kan de tweede rij een stuk naar voren. Een vijfzitter heeft ­overigens 575 liter bagageruimte.

Eenmaal op weg stoor ik me aan het navigatiesysteem. De indeling van het beeldscherm verandert ongevraagd, het geeft veel overbodige of dubbele informatie en stuurt me soms een onlogische afrit op. Bovendien is een bestemming invoeren onhandig en zijn eerder ingevoerde adressen niet terug te vinden. De X-Trail rijdt verder heel fijn; een ideale vakantie-auto voor een gezin. Ik vind hem alleen te hard reageren op kleine oneffenheden zoals die ook op snelwegen vaak voorkomen.

Conclusie

Met deze e-Power-aandrijflijn heeft Nissan iets tamelijk uitzonderlijks in huis. Het is als het ware elektrisch rijden, zonder de nadelen daarvan. Deze techniek is overigens ook leverbaar in de Qashqai. De X-Trail is een lekker ruime SUV, met alle voordelen van dien, maar het brandstofverbruik valt tegen.

Delen