Range Rover P400

‘Range Rover’ is een begrip. Dit is inmiddels de vijfde generatie van Land Rovers topmodel.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Range Rover 

De weg op met de nieuwe Range Rover is nog net zo indrukwekkend als negen jaar geleden met de vorige generatie. De stijl van het merk moet je passen, maar opnieuw blijkt het een verfijnde mix van imposant én ingetogen. Ja, hij is groot: net 5 meter lang, maar ook ruim 2 meter breed en 187 cm hoog. Toch ademt de hele stijl, de vormgeving, niet iets van ‘kijk-mij-eens’.

Prijs vanaf € 142.952,- Bijtelling 22 procent

Voor het zeer ruime interieur geldt hetzelfde: pure luxe, prachtige materialen, maar niet onnodig overdadig. Drie volwassenen achterin gaat best, twee zitten echt riant. De bagageruimte achter de elektrisch bediende tweedelige achterklep bedraagt minimaal al 818 liter(!).

De Range Rover verdient ook een compliment voor zijn ergonomie en bedieningsgemak. Er zit van alles op en aan, toch wijst de hele bediening zichzelf. Wie thuis is in de actuele modellen van Jaguar/Land Rover zal het nodige herkennen, zoals het mooi logisch werkende centrale display. De instrumenten achter het stuur zijn wel digitaal, maar de indeling staat vast en is klassiek, met twee duidelijke, ronde meters. 

Het leveringsprogramma wordt stapsgewijs uitgebreid. Er komt snel een plug-in hybride, in 2024 staat een volledig elektrische versie op de planning. Ik reed nu met een drieliter/zescilinder benzinemotor, met een achttraps automaat gekoppeld aan een beer van een elektromotor, die als ‘mild hybrid’ onmerk­baar helpt . Dat werkt uitstekend, met name om het verbruik te beperken. In gewoon Nederlands verkeer kwam ik aan een verbruik van 1 op 11,1. Ik heb het twee keer nagerekend, maar het klopt en dat is héél zuinig voor deze kolos van ruim 2.450 kg. Daarbij mag hij ook nog eens 3.500 kg trekken.

‘Zowel imposant als ingetogen’

Eenmaal aan boord overheerst rust en stilte. De standaard elektronisch geregelde luchtvering is heel comfortabel. Het bijzondere is dat de Range Rover na even rijden lijkt te krimpen; die ruime maten storen totaal niet. Bij keren en inparkeren maakt de Range Rover opnieuw indruk door zijn wendbaarheid, met een draaicirkel van nog geen elf meter, met dank aan de subtiel meesturende achterwielen.

Toch heb ik ook een paar kritiekpuntjes. Het uitzicht naar achteren is ondermaats door de grote, vaste hoofdsteunen. Bij gebruik van de adaptieve cruise control moet de gewenste afstand steeds opnieuw worden ingesteld. De ‘parkeerpiepers’ raken veel te snel in paniek. De ventilatieopeningen zijn niet afzonderlijk afsluitbaar. Ook is het jammer dat wegrijden vanuit stilstand, met het stop/start-systeem nog in werking, steeds met een schok gepaard gaat.

Conclusie: deze mild hybrid-versie van de Range Rover is in diverse opzichten indrukwekkend. De plug-in zal nog zuiniger zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*