Het ‘lelijke eendje’ van de toekomst

auto /

Volledig elektrische auto’s almaar duurder en zwaarder? Het kan ook anders, toont Citroën met de conceptcar Oli.

Bij Citroën wordt er heel serieus nagedacht over de toekomst van de auto. Niet alleen over de energie voor de aandrijving, want duurzaamheid vraagt om veel meer dan alleen een batterij in de bodem. Onlangs presenteerde het Franse merk de ‘Oli’. Een woordgrapje, want het is eigenlijk een fonetische weergave van het Engelse ‘all-e’: dus alles elektrisch.

Het is mooi te zien dat Citroën met deze conceptcar terugkeert naar zijn oude ‘ik’. Het merk heeft in het verleden immers naam gemaakt door dingen anders te doen dan anderen, met opvallende, vaak onvergetelijke auto’s als resultaat. In de hele benadering zie ik overeenkomsten tussen de Oli en de aloude 2CV, het ‘lelijke eendje’: licht, praktisch, eenvoudig en wars van trends.

Massa in beweging brengen kost veel energie. Hoe lichter de auto, hoe lager het energieverbruik. De Oli is een vierpersoons gezinsauto die maximaal 1.000 kg weegt. Juist omdat de auto zo licht is, volstaat een elektromotor met 100 kW vermogen en een accupakket van slechts 40 kWh. Dat werkt ook door in dat lage gewicht. Met een gemiddeld verbruik van slechts 10 kWh/100 km betekent dit een actieradius van zo’n 400 km, wat voor particulier gebruik in stad en streek ruim voldoende is.

‘Het consequent verder denken van de ontwerpers maakt indruk’

De topsnelheid is begrensd op 110 km/u, net genoeg voor een ritje op de snelweg. Handig: het batterijpakket kan ook worden gebruikt om stroom te leveren aan andere elektrische apparaten.

De Oli maakt vooral indruk door het consequente ‘verder denken’ van de ontwerpers. Het is geen kleine auto (420 x 190 x 165 cm). Het lage gewicht zit ’m vooral in de gebruikte materialen en het geringe aantal onderdelen. De hele carrosserie is van kunststof. Daarbij zijn de motorkap, het dak en de laadvloer van de bagageruimte van gerecycled golfkarton, gemengd met een emulsie. Het hele dak weegt maar 6 kg; het is zo sterk dat een volwassene erop kan staan. Omdat het dak helemaal vlak is, kan er ook prima een daktent op worden gemonteerd.

Beeld: Citroën

De voorruit staat verticaal, en in combinatie met de bijzonder gevormde zijruiten zorgt dat ervoor dat er minder zonlicht in het interieur komt, waardoor de airco aanzienlijk minder hoeft te koelen. Dat scheelt weer in het stroomverbruik. En het aerodynamische nadeel van die voorruit is beperkt, omdat in de stad toch geen hogere snelheden worden gereden.

Geprinte zitplaatsen

De voorportieren links en rechts zijn identiek, ze scharnieren gewoon naar voren. Zware onderdelen als elektrische raambediening, speakers en dergelijke, ontbreken. De zijruit is uitklapbaar. In de deur bevindt zich een groot opbergvak met een afwasbare bodem van gerecycled kunststof. De achterportieren scharnieren aan de achterkant, voor een ruime instap.

In het interieur ontbreken navigatie en een audio-installatie, maar die functies kunnen worden vervuld door een smartphone die op het dashboard kan worden aangesloten. Het instrumentarium bestaat uit een simpele display; dure en zware computers ontbreken. Waar het dashboard van een moderne middenklasser al gauw 75 onderdelen omvat, zijn dat er in de Oli 34. De zitplaatsen bestaan elk uit slechts enkele onderdelen. Op een simpel stalen frame is naast de eenvoudige zitting een rugleuning uit één stuk gemonteerd, gemaakt van 3D-geprint gerecycled poly-urethaan: licht, onverwoestbaar, best comfortabel en altijd weer te recyclen. De tweezits achterbank is op vergelijkbare wijze gemaakt.

Gerecycelde materialen

De wielen en banden hebben een directe invloed op zowel verbruik als duurzaamheid. De 20-inch velgen zijn deels van aluminium en deels van kunststof. In samenwerking met GoodYear zijn banden ontwikkeld van een bijzondere samenstelling. Deze hebben een profieldiepte van liefst elf millimeter. Ze zijn zo ontworpen dat de band wel 500.000 km mee kan, waarbij alleen het loopvlak tweemaal wordt vernieuwd. Bij aanhangwagens en opleggers van vrachtwagens is dat nu al praktijk, maar die zijn van rubber.

Bij de Oli is het loopvlak geheel gemaakt van gerecyclede materialen. De geringe bandenslijtage is ook weer mede te danken aan het lage gewicht van de auto. En een half miljoen kilometer lijkt astronomisch, maar is met de elektrische aandrijving in principe geen probleem. Daarbij heeft Citroën een recyclingsysteem achter de hand, waarbij van exemplaren die echt aan het eind van hun technische levensduur zijn, tot in lengte van jaren onderdelen kunnen worden hergebruikt.

Vrolijke aanblik

De Oli sterkt het vertrouwen dat er toekomst is voor individuele mobiliteit. Deze – voorlopig nog unieke – Citroën bewijst ook dat in de komende decennia respect voor duurzaamheid nog steeds ruimte laat voor auto’s waarvan de aanblik alléén al vrolijk stemt.

Delen