Honda e:Ny1

auto / "Typisch Honda zijn de echt heel verfijnde rijeigenschappen"

De naam van Honda’s eerste volledig elektrische middenklasse-SUV klinkt als anyone.

Prijs vanaf € 48.750,- Bijtelling 16 procent tot € 35.000,-, 22 procent daarboven

De SUV-middenklasse groeit snel en er is zeker ruimte voor een auto die typisch Honda genoemd mag worden. In grote lijnen voldoet de e:Ny1 aan de hoge eisen die ik stel. Ondanks zijn relatief bescheiden maatvoering (438 cm) weet de Honda als het om ruimte gaat te overtuigen, vooral dankzij de riante achterbank. Juist daarom is het gek dat de rechtervoorstoel niet verder naar achteren kan; voor passa­giers langer dan 1.80 m is het voorin dan ook al gauw te krap. De bestuurdersstoel kan wél verder naar achteren, wat zelfs elektrisch gaat. Het zitcomfort is prima.

Het interieur is qua vormgeving een beetje basic. Keurig en degelijk, maar wat sober. Niettemin heb ik achter het stuur een duidelijk beeldscherm, waarvan de indeling níet maar de getoonde gegevens wél te veranderen zijn. Het centrale display is verdeeld in drie vlakken, waardoor allerhande functies steeds beschikbaar zijn. De navigatie werkt prima maar houdt geen rekening met actuele verkeersinformatie. Naar verhouding vind ik de bagageruimte met 344 liter inhoud niet indrukwekkend. Onder de vloer is wel een opbergvak voor de laadkabel.

Typisch Honda zijn de echt heel verfijnde rijeigenschappen. Het veercomfort is erg prettig. Hij stuurt ook mooi nauwkeurig. Al rijdend heb ik nooit het gevoel met een auto van ruim 1.600 kg op pad te zijn, welk gewicht trouwens nog best meevalt. De Honda reageert wel als een strenge schooljuf als ik even buiten de lijntjes op de weg kleur.

Een bescheiden stroomverbruik

De e:Ny1 heeft een 150 kW/204 pk sterke elektromotor, met 310 Nm beschikbare trekkracht. Mooie cijfers, maar belangrijker is dat hij altijd ruim voldoende sterk en soepel aanvoelt. Wel jammer dat een aanhangwagen niet is toegestaan.

Het stroomverbruik is bescheiden. In Nederlands verkeer, met overdag 100 km/u op de soms traag reagerende adaptieve cruise- control, zit ik al gauw rond de 16 kWh/100 km. Dat is héél netjes. Met constant 120 km/u in de avond stijgt dat tot 19 kWh, maar dat is nog steeds best goed. Die opgaves blijken wat optimistisch. De accu met 68,8 kWh, gedeeld door 16, zou 420 km actieradius opleveren, terwijl Honda zelf 412 opgeeft. Na 100 procent opladen geeft het dashboard een actieradius variërend van 360 tot 385 km aan. Aan de lader geeft de e:Ny1 aan de voorzijde met LEDjes aan of het proces bezig of gereed is. Lastig dat na aansluiting alleen door middel van het indrukken van de startknop te zien is hoe lang het duurt tot 100 procent is bereikt. De 78 kW snellaadcapaciteit is wat aan de lage kant.

Conclusie

De e:Ny1 is als typische Honda een kwalitatief hoogwaardige elektrische SUV met heel fijne rij­eigenschappen. Het is geen allemansvriend, maar wie de kwaliteiten van het merk kent, zal in de stevige aanschafprijs geen probleem zien.

Delen