BYD Atto3

auto / 'Op comfort gerichte auto'

Er is weer een nieuw merk uit China op de markt, een auto die we zeker serieus moeten nemen.

Prijs vanaf € 42.998,-  Bijtelling 16 procent tot € 35.000,-, daarboven 22%

BYD, wat staat voor ‘Build Your Dreams’, is niet de zoveelste start-up. Het bedrijf bestaat al bijna dertig jaar, heeft een samenwerkingsverband met Toyota en is vooral groot geworden door de productie van batterijen. Intussen maken ze al jaren elektrische personenauto’s (en autobussen), vele honderdduizenden per jaar. Er komen diverse modellen naar Europa, waaronder de voor de dit nummer gereden Atto3, een middenklasse-SUV.

Aan sterke punten geen gebrek. Op de weg is de Atto3 een heel fijne, vooral op comfort gerichte auto. Prima stoelen, een net iets hogere zitpositie (dus gemakkelijk in/uitstappen) en vooral een heel prettig afgestemd onderstel. Hij is ook stil, niet alleen motorisch: wind- en bandengeruis worden prima gedempt. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen en het zitcomfort op de achterbank is ook best goed. De bagageruimte scoort met een inhoud van 440 liter een voldoende. Het is wel jammer dat er geen opbergvak voor de laadkabels in de neus zit: ruimte genoeg.

‘Op comfort gerichte auto’

Uiterlijk is de Atto3 – een Duits ontwerp overigens – netjes maar niet spectaculair. Het interieur is veel fantasievoller, met diverse leuke details. Een heel goede vondst vond ik de mogelijkheid het grote centrale display met één druk op de knop een kwartslag te draaien: verticaal is vooral bij navigeren vaak handiger. Het navigatiesysteem werkt prima, al reed ik nog niet met een Nederlandstalige versie. De afwerking van het interieur is bijzonder netjes.

De Atto3 laat ook wel wat steekjes vallen. Als bestuurder kun je het rechter voorportier niet van buitenaf openen, alleen het linker. Achter het stuur zit een heel klein display, waarop veel gegevens slecht leesbaar zijn. ‘Even’ de achterruitverwarming aanzetten, vraagt drie handelingen. De – overigens uitstekend werkende – adaptieve cruise control inschakelen, is evenmin snel gedaan. En in een auto als deze verwacht ik automatisch inschakelende ruitenwissers. Niet dus.

De Atto3 is er in twee uitvoeringen. De basisversie is al heel compleet. De 150kW/204pk sterke motor is ruimschoots krachtig genoeg.

De batterij heeft een andere, veel minder kwetsbare/brandbare constructie dan de gebruikelijke Lithium-Ion-types en heeft een capaciteit van 60,5kWh. Het dashboard belooft een onrealistische 420km actieradius. Het actuele verbruik is niet te zien, maar aan het einde van een rit is wel zichtbaar hoeveel stroom deze verbruikte. Omgerekend kom ik dan aan gemiddeld 20kWh/100km, wat niet echt gunstig is. De actieradius is dus heel simpel: 60 gedeeld door 20 = 3x100km. Valt me tegen.

Conclusie: BYD is geen ‘prijsvechter’; er staat een zeer ervaren organisatie achter met een lange adem. De Atto3 is een fijne auto in het gebruik, de genoemde nadelen zijn slechts details.

Delen