Honda Civic

auto / 'Hij stuurt lekker nauwkeurig'

De elfde Civic-generatie is weer een echte Honda: technisch vooruitstrevend en prettig in het gebruik.

Prijs vanaf € 37.215,- Bijtelling 22 procent

Sinds een aantal jaren staat Honda als automerk een beetje in de schaduw, in elk geval in ons land. Dat is jammer. Deze Civic bewijst opnieuw een zeer competente en moderne auto te zijn met het vertrouwde, hoge kwaliteitsniveau.

Het leveringsprogramma is heel overzichtelijk. De Civic is er alleen als vijfdeurs hatchback, met drie uitrustingsniveaus. In alle gevallen is het een ‘full-hybrid’, maar wel op de Honda-manier. Er is een zeer moderne 2,0liter benzinemotor, maar de elektromotoren spelen een prominentere rol dan bij andere full-hybrids.

Het ‘systeemvermogen’ bedraagt een heel royale 135kW/184pk. Het gaat – zeker in Nederlands verkeer – niet om prestatievermogen, maar om waarin deze Honda juist uitblinkt: de rust en de souplesse in heel de aandrijving. Op het dashboard is te zien wanneer de Civic ervoor kiest om volledig elektrisch te rijden. Hoorbaar is het verschil niet of nauwelijks.

Eenmaal op temperatuur rijdt de Civic in stadsverkeer vanzelfsprekend veelvuldig elektrisch, maar bij geringe belasting op de snelweg kiest hij ook regelmatig hele stukken voor elektrische aandrijving. Dat heeft een mooi effect op het verbruik. Volgens fabrieksopgave rijdt hij gemiddeld 5,0l/100km (1op20). Het gebeurt niet vaak dat een auto zo’n opgave ook daadwerkelijk háált, maar de Civic doet dat moeiteloos. Sterker nog, in wisselvallig verkeer kwam ik nog iets zuiniger uit: vrijwel 1op21.

Hij stuurt lekker nauwkeurig

De Civic is lekker ruim. Hooguit is de instap achterin wat laag en de hoofdruimte op de achterbank niet overdadig. De bagageruimte meet 404liter, dat is ook flink, met als aardigheidje dat je vanaf de achterbank iets uit de bagageruimte kunt pakken, tenzij je dat afsluit. De stoelen zitten heerlijk, de zitpositie is laag. Zó laag, dat het jammer is dat de rechter voorstoel niet wat hoger gezet kan worden.

De afwerking is keurig en degelijk. Het instrumentarium is digitaal, maar niet te wijzigen qua indeling. Het is fijn dat de airco met fysieke knoppen werkt, los van het beeldscherm. Op het vrij kleine centrale scherm werkt onder meer een redelijk navigatiesysteem, dat helaas nog geen rekening houdt met actuele verkeerssituaties. Een ander minpuntje betreft de adaptieve cruise control, die vaak wat traag reageert, wat soms tot ergernis van andere verkeersdeelnemers leidt.

Het geluidsniveau wordt door de stille aandrijving gedomineerd door de afrolgeluiden van de banden. Het onderstel is stevig, maar zeker niet te hard. Daarbij rijdt de Civic heel fijn en stuurt hij lekker nauwkeurig.

Conclusie: De vertrouwde naam Civic staat nu voor een zeer moderne, grotere middenklasser, met uitstekende rijeigenschappen en heel verfijnde hybride-aandrijving. Los van wat details is de Civic een bijzonder prettige auto voor alledaags gebruik en uiteraard ook heel zuinig.

Delen