Toyota C-HR

auto / 'Fijne metgezel op lange ritten'

De eerste generatie van de Toyota C-HR is onverwacht een succes geworden. Dat ‘schreeuwt’ om een waardige opvolger. En die is er nu.

Prijs vanaf € 37.295,-  Bijtelling 22 procent

Deze C-HR is helemaal nieuw maar wel een duidelijke voortzetting van zijn voorganger. Hét allesoverheersende aankoop­argument is opnieuw het sterk onderscheidende uiter­lijk. De vormgeving is zo karakteristiek dat kopers die hier als een blok voor vallen enkele minpuntjes waarschijnlijk op de koop toe nemen.

Dat geldt bijvoorbeeld voor de enorme dode hoek, met name rechtsachter, die erg onhandig is. De uitstekende, puntige achterportieren kunnen in bijvoorbeeld een krappe parkeersituatie niet ver genoeg open. De vorm­geving bepaalt ook dat achterpassagiers zich ‘opgesloten’ voelen; het uitzicht vanaf de achterbank is beperkt.

‘Vormgeving zo karakteristiek dat kopers die hier als een blok voor vallen enkele minpuntjes waarschijnlijk op de koop toe nemen’

De auto heeft ook de nodige goede kanten. Zo is er keuze uit drie aandrijflijnen. Ik reed de basishybride (1,8 liter, 103 kW/140 pk) die we al kennen uit bijvoorbeeld de Corolla. Daarnaast is er een 2,0 Hybrid (145 kW/197 pk) en voor het eerst een 2,0 plug-in­hybride (164 kW/223 pk), die ‘weet’ wanneer hij in de stad rijdt en dan automatisch kiest voor elektrische aandrijving. De verfijnde souplesse van de 1.8 hybride-­aandrijflijn met CVT-auto­maat is bekend, maar verdient alsnog een compliment. Alleen als je er scherp op let, is te zien hoe vaak de techniek even kiest voor ‘elektrisch’. Normaal valt het niet op.

Natuurlijk gaat het om het brandstofverbruik. De boordcomputer is te optimistisch, ik kom steeds nét niet aan 1 op 20. Dat is voor een auto van dit formaat, rijklaar 1.400 kg zwaar, niettemin een bijzonder mooie waarde.

Deze C-HR is een fractie korter dan de vorige, maar tegelijk breder en hoger. Is het een SUV? Hm, nou ja, zoiets! In elk geval is de zitpositie en dus de instap vrij hoog. De voorstoelen zijn redelijk comfortabel, met iets te korte zittingen. Achterin houdt het met mijn lengte van 1,75 m niet over. De bagageruimte is met 377 liter vrij bescheiden.

”Mooi dat de wind tijdens het rijden een natte achterruit vanzelf schoon blaast’

Het hele dashboard is digitaal, qua vormgeving niet futuristisch maar wel duidelijk en functioneel. Boven het instrumentarium heb ik een keurige head-updisplay. Het centrale display omvat diverse functies, maar (gelukkig) niet de bediening van de airco, navigatie en het audiovolume. Wat ik mis, is een achterruitwisser, maar het is mooi dat de wind tijdens het rijden een natte achterruit vanzelf schoon blaast. Plusje: de blauwe sfeerverlichting wordt rood als ik het portier wil openen terwijl er bijvoorbeeld een fietser nadert.

De C-HR rijdt moeiteloos. Ik vind de afstemming van het onderstel wat hard op dwarsrichels en dergelijke, maar verder is het – vooral op lange ritten – een fijne metgezel.   

Conclusie

De C-HR is opnieuw geen ‘allemansvriend’. Maar hij biedt alle gemak en geavanceerde techniek die we van Toyota gewend zijn, plús de kwaliteit, die wordt onderstreept door tien jaar of 200.000 km-garantie.

Delen