Lotus Eletre: van iconische tweezitter naar elektrische SUV

auto / Lotus Eletre

Het aanbod grotere, meestal volledig elektrische SUV’s breidt gestaag uit. In veel gevallen komen deze van nieuwe merken. Maar ook een bestaand merk kan een heel nieuwe weg inslaan. Autojournalist Bart van den Acker kroop achter het stuur van de Lotus Eletre.

Op verschillende plekken op de Lotus Eletre is de tekst ‘Pioneered since 1948’ te lezen, plus het logo met de letters ACBC. Die staan voor Anthony Colin Bruce Chapman, de oprichter van het merk.

Misschien een beetje pedant, om zo met de historie te schermen. Met alles waarvan we Lotus kennen, heeft de Eletre namelijk helemaal niets van doen. Los van de successen in de autosport, staat het van oorsprong Engelse merk vooral bekend om zijn compacte, lichte en wendbare tweezitters. Dat dit de Eletre Lotus-fans tegen de borst stuit, is begrijpelijk. We moeten er alleen niet aan voorbijgaan dat Lotus nooit meer is geweest wat het was, sinds oprichter Chapman in 1982 – onder onduidelijke omstandigheden – overleed.

Als we snel door de historie lopen, zien we dat het merk sindsdien al in Amerikaanse, Italiaanse, Maleisische en Koreaanse handen is geweest, voordat het sinds 2017 geleidelijk in Chinees bezit kwam. Tegenwoordig is het onderdeel van het Geely-concern, samen met onder meer Volvo, Polestar en Zeekr. Ik snap dat de liefhebber die op basis van de historie een zwak heeft voor Lotus hiervan gruwelt, maar dankzij Geely bestáát het merk tenminste nog. En door de reputatie van het Lotus van weleer onderscheiden eigenaren van een Eletre zich meteen van andere SUV’s, want de naam van het merk doet natuurlijk bij velen gelijk een belletje rinkelen – in tegenstelling tot veel andere, nieuwe en bedachte namen.

Indrukwekkende omvang

Snel door naar de Eletre zelf. Over smaak ga ik het niet hebben, maar niemand zal ontkennen dat dit een bijzonder indrukwekkend voertuig is. Aan bekijks onderweg had ik geen gebrek. Ja, hij is gróót: met z’n lengte van ruim 5 meter en breedte van ruim 2 meter past hij wel op een oprijlaan, maar niet in een normaal parkeervak. De basisversie weegt, op een haar na 2,5 ton, mijn testauto gaat daar nog eens overheen. Wie er zijn zeiljacht mee wil verslepen, kan dat doen, want de Eletre mag 2.250 kg trekken. Formeel heb je in dat geval wel een groot rijbewijs nodig.

Bij nadere bestudering van deze SUV is het niet alleen de imposante vorm die opvalt, maar zijn er ook details die in het oog springen. Hoeveel aerodynamisch effect ze precies hebben, is niet te zeggen, maar onder meer laag in het front en áchter de zijruiten blijken luchtsleuven te zitten die de luchtweerstand enigszins verminderen.

De Eletre verwelkomt me met z’n verlichting en ‘neemt afscheid’ met groene (!) achterlichten. Het zal niet verbazen dat het interieur net zo imposant is als het exterieur. Voorin zitten bestuurder en passagier op erg fijne, in alle richtingenelektrisch verstelbare voorstoelen. Achter­in is het voor volwassenen ook goed zitten. In de testauto is de achterbank volledig elektrisch verstelbaar. Ergens onderin zit natuurlijk een beer van een accu, maar desondanks meet de bagage­ruimte 668 liter, met in het front een royaal opbergvak voor de laadkabel.

Digitale weergave

Voor ik achter het stuur kruip, is wel een half uurtje studie nodig om eenmaal onderweg allerhande normale functies te kunnen bedienen. Ja, er zit van alles in de centrale display, maar gelukkig is pal achter het stuurwiel een duidelijke digitale weergave van een aantal essentiële gegevens én er is een erg mooie en uitgebreide head-up display. In het centrale scherm is ook een digitale weergave te zien van het verkeersbeeld rond de auto, inclusief voetgangers en fietsers. Al is dat wat mij betreft nergens voor nodig, ik kijk zelf wel rond.

Eenmaal op de weg stoor ik me bij invallend zonlicht wel flink aan de reflectie van de bovenkant van het dashboard in de voorruit. Als ik relaxed ga zitten, komt daar een sterk reflecterende vlek bij waarvan ik de oorsprong niet snap, maar het is alsof iemand me met een zaklamp in het gezicht schijnt. Tegen mijn zin zet ik de stoel daarom maar wat omhoog.

Geen gebrek aan bekijks onderweg

De normale functies onder het rijden werken verder prima, al maakt de dame van de navigatie soms rare keuzes. Het vergt even wat gewenning, maar al gauw merk ik dat de compacte camerabeelden die de buitenspiegels vervangen, heel prettig en continu mooi helder zijn. Juist daardoor is het weer verbazend dat het zicht in de conventionele binnen­spiegel beperkt is, onder meer door de kolossale hoofdsteunen op de achterbank. Dit had ook een beeldscherm kunnen zijn, zoals sommige andere merken dat hebben.

Beeld Lotus

Tijdens het rijden voelt de Eletre heerlijk comfortabel, mede door de lucht­vering. Die is natuurlijk in verschillende standen te zetten, maar gewoon ‘TOUR’ vind ik de fijnste. Nu volgt tóch een complimentje dat past bij het verleden van het merk: na de gewenningsperiode voelt de Eletre ook in druk verkeer en op bochtige weggetjes veel handzamer en compacter aan dan ik op basis van het uiterlijk van deze SUV had verwacht. Hij is al in vergaande mate voorbereid op auto­noom rijden – in Europa juridisch nog niet toegestaan – maar daarmee zou ook een belangrijk deel van de sterke kanten van de Eletre verdwijnen, namelijk het fijne rijgevoel.

Tijdens de testperiode heb ik uiteraard een scherp oog gehouden op het energieverbruik. Gezien de massa en de omvang van de auto vind ik een stroomverbruik van om en nabij de 25 kWh/100 km heel acceptabel. Dat zegt me meer dan de actieradius, want die is in hoge mate afhankelijk van de omvang van de accu. Met 112 kWh is dat een heel beste. Lotus geeft heel optimistisch een actieradius van 600 km op, de auto zelf houdt het bij 100 procent lading op iets meer dan 500 km en bij doorrekening van het verbruik kom ik uit rond de 450 km.

Er zijn niet veel mensen die zoveel kilometers op een dag rijden, al zal deze categorie kopers de auto ook wel voor lange ritten inzetten. Dan is het fijn te weten dat de Eletre aan de snellader 350 kW kan ‘hebben’, maar ja, zie maar eens een lader te vinden die dat levert.

Technische gegevens Lotus Eletre S

L x b x h: 510 x 213 x 163 cm
Rijklaar gewicht: 2.520 kg
Max. vermogen: 450 kW/603 pk
Max. trekkracht: 710 Nm
Accucapaciteit: 112 kWh
Stroomverbruik: 25 kWh/100 km
Actieradius: 448 km
Acceleratie 0 – 100 km/u: 4,5 sec
Topsnelheid: 258 km/u

Delen