Fiat 600e

auto / "Achterin groot genoeg voor opgroeiende kinderen"

Naast de al vele jaren populaire 500 brengt Fiat opnieuw een iets groter model: de volledig elektrische 600e.

De 600e is gebaseerd op het elektrische platform dat ook wordt gebruikt voor andere modellen binnen het Stellantisconcern. In eerste instantie is de 600e er uitsluitend elektrisch, met een 54 kWh-accu en 115 kW/156 pk-motor­vermogen. Binnen afzienbare termijn komt er ook een benzinehybride.

Prijs vanaf € 35.990,- Bijtelling 16 procent tot € 30.000,-, 22 procent daarboven

Het leveringsprogramma is overzichtelijk met slechts twee uitvoeringen: Red en La Prima. Het verschil tussen beide versies betreft alleen uitrusting en aankleding van in- en exterieur. Het is natuurlijk enorm subjectief, maar het sterkste aankoopargument voor de 600e zal zijn charmante uiterlijk en interieur zijn. De 600e heeft wel iets vertederends en sym­pathieks over zich. Om de identiteit nog eens te onderstrepen, zijn hier en daar de kleuren van de Italiaanse vlag te zien, ook al wordt de auto geproduceerd in Polen.

Stevig maar niet te hard geveerd

De vriendelijke vormgeving zie ik terug in het interieur. Achter het niet-ronde stuur zitten de instrumenten in een cluster. Het doet denken aan historische Fiats, zoals de vroegere 600. Centraal zit een compacte display voor vele functies, waaronder een vrij traag startend navigatie­systeem, dat verder wel voldoet, al ‘ziet’ het lang niet alle oplaadpalen. De airco en diverse andere functies worden met toetsen bediend. Een transmissiehendel ontbreekt; daarvoor heb ik vier druktoetsen. Slim, want mede hierdoor zit er een enorm opbergvak in de middenconsole, met afdekking.

De voorstoelen zitten voor mij prettig, maar dat geldt minder voor wie wat meer volume heeft. Achterin is de 600e groot genoeg voor opgroeiende kinderen, voor volwassenen is het al gauw net te krap. De bagageruimte met 360 liter inhoud is niet overdadig, maar zal voor veel gebruikers volstaan. Eronder is een vak voor de laadkabel. Helaas is er geen opbergruimte in het front.

De 600e is stevig maar niet te hard geveerd. Hij stuurt lekker direct en is mooi stil; alleen ruw asfalt is soms hoorbaar. De hele bediening is best eenvoudig, al blijken er bij wat studie nog functies te bestaan die je niet verwacht, zoals aanpassing van de sfeerverlichting.

Onder heel normale omstandigheden in Nederlands verkeer, met veel 100 km/u op de prima werkende adaptieve cruisecontrol, kwam ik tot 16 kWh/100 km. Dat is een heel keurige waarde. Reken­som: 54:16 x 100 = 337,5 km als werkelijke actieradius. De auto geeft heel optimistisch 400 km aan. Volgens fabrieksopgave kan de 600e aan de snellader 100 kW laden, maar aan een 175 kW-lader bleef hij hangen op 44 kW.

Conclusie

Je kunt zeggen dat de 600e een ‘echte Fiat’ is. In functionele eigenschappen onderscheidt hij zich niet zozeer van de concurrentie, deels vanwege dezelfde techniek. Hij moet het juist hebben van zijn sympathieke uitstraling. Italiaanse charme!

Correctie: Bij de autoportretten in Arts en Auto 04 stond vermeld dat er tot € 35.000,- 16 procent bijtelling van toepassing is, en daarboven 22 procent. Dat is niet juist. In 2024 geldt de 16 procent bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 30.000,-. Voor het deel daarboven 22 procent.

Delen