Peugeot 408
auto / Op de weg is de 408 mooi stil
De 408 is een nieuw model in een segment waarin Peugeot sterk is: net boven de middenklasse.
Prijs vanaf € 41.420,- Bijtelling 22 procent
De 408 is een vijfdeurs coupé. De vloeiende daklijn en het dynamische uiterlijke passen daarbij, maar er zitten wel veel ‘lijntjes-zonder-functie’ in het ontwerp. De lengte van bijna 4,7 meter werkt door in het interieur. Voorin is de 408 lekker ruim, achterin ook, maar de lage daklijn gaat ten koste van de hoofdruimte en de instap.
De bagageruimte bedraagt in de normale versie liefst 536 liter, in de plug-in hybrid blijft daar nog 471 liter van over. Helaas ontbreekt een opbergvak voor de laadkabel.
De keuze in aandrijving bestaat uit een erg bescheiden 1,2 liter driecilinder benzinemotor (96 kW/130 pk) of twee plug-in hybrides, beide met een 1,6 liter viercilinder benzinemotor en respectievelijk 133 kW/180 pk en 165 kW/225 pk (de testauto). In alle gevallen heeft de 408 een supersoepele achttraps automatische transmissie. Er zijn ook maar drie uitrustingsvarianten, dat houdt het lekker overzichtelijk.
De voorstoelen van de 408 zitten erg prettig en zijn over een groot bereik verstelbaar. Net als in veel andere Peugeots is het stuur klein en niet helemaal rond. Dat maakt de auto lekker hanteerbaar en de belangrijkste instrumenten zijn óver het stuur af te lezen. Het instrumentarium vormt een prachtig, volledig digitaal driedimensionaal geheel dat op verschillende manieren is in te delen en toch aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Er is ook een centraal beeldscherm dat via tiptoetsen eronder snel van functie kan wisselen. Daarvan start het navigatiesysteem traag op en soms maakt dat ook wel wat foutjes.
‘Op de weg is de 408 mooi stil’
Eenmaal achter het stuur stoort het matige zicht via de binnenspiegel, door de vorm van de carrosserie. Bij achteruitrijden zijn camerabeelden beschikbaar, maar bij een natte ruit grijp ik mis, want een achterruitwisser ontbreekt. De automatische wissers vóór zijn te traag.
Het praktijkverbruik van een plug-in hybride is afhankelijk van de frequentie van opladen. Op een 100 procent batterijvulling haal ik precies 40 km, in veel gevallen te krap voor woon-werkverkeer. Met de batterij op ‘0 procent’ kan ik het échte verbruik van de benzinemotor meten en dat valt me met gemiddeld 1 op 13 nogal tegen. De minder krachtige versie zal wel wat zuiniger zijn. De testauto weegt bijna 1.700 kg, dat helpt ook niet.
Eenmaal op weg is de 408 mooi stil, bandengeruis is meestal het sterkste geluid. De overgang tussen de motoren is nauwelijks waarneembaar. De optionele 20-inch wielen dragen niet bij aan het ‘afrolcomfort’, maar standaard staat hij ook al op 19 inch. Dat maakt de 408 hard op kleine hobbels, terwijl hij verder juist comfortabel is.
Conclusie: in veel opzichten is de 408 een ‘échte Peugeot’ in een modern jasje. Een imposante verschijning, maar helaas zonder het vertrouwde Franse comfort van vroeger. Bedenk goed welke versie het best past bij uw gebruik.