Subaru Solterra

auto / 'Erg fijne rijeigenschappen'

De volledig elektrische Solterra is door Subaru ontwikkeld in samenwerking met Toyota.

Prijs vanaf € 56.395,- Bijtelling 16 procent tot € 35.000,-, 22 procent daarboven

Onderhuids is er bij het Japanse tweetal Toyota en Subaru wel wat verschil bij de volledig elektrische SUV’s in de grotere middenklasse. De Toyota bZ4X heeft voorwielaandrijving (150kW/204pk), de vrijwel identieke Subaru Solterra heeft in de traditie van het merk permanente vierwielaandrijving, waarvoor twee motoren worden gebruikt, samen 160kW/218pk sterk.

Aan ruimte is in de Solterra bepaald geen gebrek, volwassenen zitten ook achterin riant. De voorstoelen zijn veelzijdig verstelbaar. Achter het stuur valt de slimme plaatsing van de instrumenten op, goed zichtbaar bóven het stuur. De hele bediening stelt wie thuis is in moderne auto’s nergens voor echte raadsels.

Het is jammer dat tijdens het laden niet is te zien hoe ver dat proces is gevorderd. Je moete niet alleen de kabel losmaken, maar ook eerst de auto starten, voordat dit zichtbaar wordt. Ander minpuntje: een handschoenenkastje ontbreekt.

Aan ruimte geen gebrek

De binnenspiegel is feitelijk een beeldscherm voor een camera achterop. Het beeld daarvan vertekent nogal en bovendien glanst het scherm zodanig dat ik vooral auto’s met verlichting dubbel zie. De bagageruimte bedraagt een heel behoorlijke 421liter, met onder de vloer een apart vak voor de laadkabel. Fijn, tenzij de kofferbak vol zit.

De Solterra scoort punten met zijn erg fijne rijeigenschappen. Het is natuurlijk voelbaar dat hij ruim twee ton weegt, maar de besturing is mooi nauwkeurig en het veercomfort heel prettig. De forse koets is niet echt overzichtelijk, maar daarvoor hebben we rondom camera’s ter beschikking. Het Engelstalige navigatiesysteem is soms wat te laat met aanwijzingen en sommige adressen waren niet vindbaar. Vervelender is dat het systeem geen beschikbare laadpalen en snelladers aangeeft. In de eigen omgeving weet ik die wel, maar ergens anders is het zoeken geblazen.

Erg fijne rijeigenschappen

Die laadpalen heb ik vaak nodig, want bij deze Subaru liggen theorie en praktijk wel erg ver uit elkaar. De WLTP-actieradius van 466km is onmogelijk haalbaar. Dat komt vooral door het zeer forse stroomverbruik. Op een bewust zuinig gereden testrondje kwam ik met moeite aan 25 á 26kWh/100km. In vergelijking met andere volledig elektrische auto’s had ik gehoopt rond 20kWh/100km uit te komen. Met een 75kWh-batterij wordt zelfs 300km niet gehaald. In de praktijk met heel wisselend verkeer, maar ook met veel 100km/u op de cruise control, ligt het verbruik nog aanzienlijk hoger, tenzij ik de airco uitschakel. Dat scheelt aanzienlijk in verbruik en dus in actieradius, maar ja, deze zit er niet voor niets op.

Conclusie: De Solterra is op zich een goed doordachte, comfortabele en ruime SUV, met het kwaliteitsniveau dat we ook van andere modellen kennen. Het is jammer dat het stroomverbruik zo hoog ligt, waardoor constant ‘rekenen’ en vaak opladen noodzakelijk is.

Delen