Mercedes-Benz GLC
auto / in de basis een bijzonder prettige en vooral rustgevende gebruiksauto
In het aanbod van Mercedes-Benz bleek nog ruimte voor een grote plug-in hybride SUV.
Prijs vanaf € 73.828,- Bijtelling 22%
We stelden het hier al eerder: nog lang niet iedereen is toe aan ‘volledig elektrisch’. Bovendien biedt een plug-in hybride in praktische zin zo zijn voordelen. Consequent de accu laden zorgt ervoor dat met name dagelijkse kilometers volledig elektrisch kunnen worden gereden. De batterij in de GLC 300 e is zelfs 31,2 kWh groot, waarmee volgens fabrieksopgave 130 km elektrisch kan worden gereden. Met een praktijkverbruik van zo’n 25 á 26 kWh/100 km kom ik wat minder ver, maar voor dagelijks woon-werk-verkeer is dit voor menigeen prima. Wie verder weg moet, rijdt gewoon door, met automatische inschakeling van de benzinemotor.
Ruim en fraai vormgegeven
Interessant is ook wat de GLC ‘gewoon’ op benzine verbruikt; in wisselvallig Nederlands verkeer kom ik op zo’n 1 op 11,5. Dat verbruik lijkt stevig, maar we hebben hier wel te maken met een grote SUV van ruim 2.250 kg. Dan is dat verbruik best knap.
Volledig elektrisch is het logisch dat de GLC lekker zoeft, maar ook met de benzinemotor als ‘gewone’ hybride blijkt de samenwerking tussen de beide type motoren én de negentraps automaat heel verfijnd. De GLC-lijn omvat overigens ook modellen met een normale benzine- of dieselmotor én een plug-in hybride met een dieselmotor.
Al heeft het merk nog geen enorm breed aanbod in dit soort SUV’s, toch durf ik het een typische Mercedes te noemen. Natuurlijk is het interieur heerlijk ruim en indrukwekkend fraai vormgegeven en afgewerkt. Twee digitale schermen omvatten heel veel functies, maar gek genoeg mis ik een head-up display. Het navigatiesysteem in het centrale scherm werkt voorbeeldig. De voorstoelen zijn op alle denkbare manieren verstelbaar en zitten dus uitstekend. Het kost voor verschillende functies wat tijd om te ontdekken hoe de bediening werkt, maar daarna blijkt juist het bedieningsgemak een heel sterk punt. Knap!
Dit is geen ‘kijk mij eens!’- schreeuwlelijk
De bagageruimte is met 460 liter minimale inhoud niet overweldigend, waarbij vooral de hoge vloer en daardoor aanzienlijke ‘tildrempel’ opvallen. Tja, die batterij moet ook ergens wonen! Daarbij is het lastig dat er geen opbergruimte is voor de laadkabel.
Uiterlijk is de GLC wel heel ingetogen. Denk de sterren weg en het zou vrijwel elk merk kunnen zijn, oftewel: dit is geen ‘kijk mij eens!’- schreeuwlelijk. Denk alle elektronica en hypermoderne techniek weg, dan is dit in de basis een bijzonder prettige en vooral rustgevende gebruiksauto. Dat is de basis van het heel verfijnde rijcomfort waarvoor velen dit merk kiezen.
Conclusie
De volledig nieuw ontwikkelde GLC is – gelukkig – in de basis een ‘échte Mercedes’ gebleven, met een heerlijk rijcomfort, heel moderne techniek en toch ook een groot bedieningsgemak. Relatief bezien is deze plug-in hybride ook nog eens mooi zuinig.