Opel Grandland

auto / "De hele vormgeving is geslaagd, zonder al te veel onnodige lijnen"

Het SUV-model in de wat grotere middenklasse is een echte Opel, zonder overbodige fratsen.

Prijs vanaf € 36.999,-  | Bijtelling 22 procent

e Grandland is een moderne auto met alles wat daarbij hoort, maar hij straalt tegelijkertijd een soort no-nonsense nuchterheid uit die zo kenmerkend is voor het merk Opel. Hij heeft een strak, eigentijds front met zeer moderne LED-koplampen die het lichtbeeld aanpassen aan de omgeving. De hele vormgeving is geslaagd, zonder al te veel onnodige lijnen.

Ongeveer hetzelfde geldt voor het interieur. Wat ver­wacht men van een gezins-SUV? Ruimte natuurlijk. Die biedt de Grandland volop. Achterin valt ook het zitcomfort op. De bagageruimte meet in de basisversie ruim 500 liter. In de hybride-testauto is deze met 390 liter een beetje ondermaats.

Voorin staan de bij elke Opel optionele maar aan te raden AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücken). De afwerking binnenin is netjes, met twee digitale schermen met diverse functies. Het scherm achter het stuur is op verschillende manieren in te delen. Het centrale scherm is wat aan de kleine kant, maar het navigatiesysteem werkt prima en de bediening spreekt voor zich.

Achterin valt het zitcomfort op

Opel levert de Grandland met drie motoriseringen: 1,2 liter benzine (96 kW/130 pk), een 1,6 liter plug-inhybride (165 kW/224 pk) en de topversie GSe (de testauto), met een extra elektromotor en daardoor vierwielaandrijving (221 kW/300 pk). Heel eerlijk: al dat extra vermogen komt in normaal Nederlands verkeer niet tot z’n recht. De meerprijs van tien mille ten opzichte van de minder krachtige GS Hybrid staat niet in verhouding tot de meerwaarde. Beide hybrides hebben een uitstekend werkende achttrapsautomaat en mogen een aanhangwagen van 1.250 kg trekken.

Ik kan helaas niet vergelijken met de normale plug-inhybride, maar de sterke GSe is wel dorstig. Dat wil zeggen: op de 14,2 kWh-batterij kwam ik een keer 58 en een keer slechts 48 km ver. Dit betekent wel dat er een aanzienlijk stroomverbruik moet worden genoteerd. Louter als hybride reed de GSe 1 op 14,2; dat is ook meer dan ik hoopte en verwachtte. Zo consequent mogelijk opladen is het devies maar aan een normale laad­­­-paal gaat dat maar met 3,3 kW. Dus van 0 naar 100 procent kost dan al gauw ruim vier uur. Als hij toch thuis op de oprit staat, is dat niet erg.

De Grandland rijdt prima, al is de sportieve GSe voor een gezinsauto veel te hard afgeveerd. Het is jammer dat een hold-functie voor de handrem ontbreekt. Er zijn meer kleinigheden die me verbazen. Zo is de elektrisch bedienbare achterklep wel te openen/sluiten door een voet onder de bumper te bewegen, maar van binnenuit openen kan niet.

Conclusie

De Grandland kan zich als gezinsauto uitstekend meten met zijn vele concurrenten. Ondanks veel moderne techniek is het echt een no-nonsense auto. Kijk wel goed welke versie het beste aansluit bij uw behoeften.

Delen