Mercedes-Benz EQE

In hoog tempo lanceert Mercedes-Benz elektrische ‘EQ’-modellen. Nu is de ‘E’ aan de beurt.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Kia en Mercedez-Benz

De EQE is een belangrijke, want de E-klasse vormt traditioneel ‘het hart’ van het merk Mercedes-Benz. Hij ontgaat in ieder geval niemand. Het aansprekende blauw van de test­auto helpt wellicht. Mooi of niet: je kunt gewoon zíen dat er veel aandacht is besteed aan een optimale stroomlijn. Het effect daarvan is ook dat het stroomverbruik van de testauto indrukwekkend is. Ik rij met gemak 18 kWh/100 km, ruim onder de 20 in elk geval en dat is heel gunstig voor een vijf meter lange limousine van 2.255 kg.

Prijs vanaf € 76.825,- Bijtelling 16 procent over € 35.000, daarboven 22 procent

Met een accu van 90 kWh is alle gezeur over elektrische actieradius ook achterhaald: 90 : 18 = 5, ofwel 500 kilometer bereik. Daarbij weet de EQE raad met supersnelladers. Ik heb langs een Nederlandse snelweg ruim 100 kW gehaald; de EQE kan 170 kW hebben.

Nadeel van de gestroomlijnde carrosserie is wel dat deze vanaf de bestuurdersstoel totaal onoverzichtelijk is. Natuurlijk zit de auto rondom ruim in de camera’s, maar ik heb geen idee waar de koets ophoudt. Daar komt bij dat het uitzicht via de binnenspiegel minimaal is, er flinke dode hoeken zijn en de draaicirkel aanzienlijk is. Dat maakt het een lastige auto in bijvoorbeeld parkeergarages. Een andere opmerking betreft de bagageruimte. Die is met 430 liter niet overtuigend en door het vrij kleine kofferdeksel minder goed bereikbaar.

‘Hele rijbeleving is verwennerij’

‘Zitten’ is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vond de sportieve stoelen in de testauto vrij hard. En voor wie niet behoort tot de categorie ‘slanke dennen’, is de instap lastig. Op zich is de EQE lekker ruim, maar passagiers voor de achterbank moeten oppassen voor de lage daklijn. Materiaalgebruik en afwerking zijn prachtig, maar van de vele tientallen ‘sterretjes’ op het dashboard moet je houden. Het digitale instrumentarium, standaard in twee displays, werkt heel goed. De bediening van allerhande functies is ergonomisch slim en erg verfijnd. Navigatie-aanwijzingen op een beeldscherm met actueel camerabeeld leiden wel af. Het is jammer dat na invoer van een bestemming in de navigatie niet (zoals in de EQB) wordt aangegeven hoeveel procent de accu bij aankomst nog over heeft.

Het blijft bovenal een
Mercédes: rijcomfort, besturing, de hele rijbeleving is pure verwennerij op wielen. De luchtvering van de testauto is een aanbevolen optie, de enorme 21-inch wielen zijn dat níet. Hij rijdt nog iets lekkerder op een kleinere wielmaat, maar ik klaag niet.

Conclusie: volledig elektrisch, maar wel een heuse Mercedes, met alles wat daarbij hoort. Het rijcomfort is geweldig en technisch maakt het merk zijn positie aan de top wederom waar, onder meer door het opvallend lage stroomverbruik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*