Cupra Born

Het nieuwe automerk Cupra is het ondeugende zusje van Seat en dus onderdeel van de Volkswagenclub.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Cupra

In het verleden heetten de sportieve versies van Seat vaak Cupra, nu is het een merk. Deze Born is nauw verwant aan de populaire Volkswagen ID.3. Dat is een voor- én een nadeel. Het voordeel is onderscheid van de massa aan ID.3-rijders; nadeel is dat de auto duurder is maar functioneel niets toevoegt. Hij heeft een stoer front, overal spoilertjes en randjes en een fraai paneeltje met een reliëf op de C-stijl. Opvallend zijn ook de koperkleurige details. In het interieur vallen behalve de logo’s de erg fijne kuipvormige voorstoelen op. 

Prijs vanaf € € 36.990,- Bijtelling 16 procent

De Born is bedoeld als een sportiever alternatief voor die ID.3. Maar hoeveel heb je in ons verkeer aan die sportiviteit? Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar als gezinsauto is het alleen maar vervelend dat het onderstel van de Born spijkerhard ‘sportief’ is afgestemd. Zelfs in de stand ‘Comfort’ vind ik ’m nog te hard. Die klacht uit ik de laatste tijd vaker en ik stoor me er ook nu weer aan. De optionele 20-inch wielen onder de testauto versterken dit effect overigens ook.

Sportief is meer dan uiterlijk vertoon. Daarom is de Born voorzien van de sterkste elektromotor die ook leverbaar is in de ID.3. Deze heeft 150 kW/204 pk. Hij zoemt als elke andere elektromotor en in het normale verkeer gebruik ik maar een fractie van dat vermogen. Keerzijde is ook dat deze motor een flinke ‘slok’ stroom lust. Oké; het was vrij koud (2 tot 5 graden) toen ik met de auto reed. Het verbruik schommelde tussen 24 en 21 kWh/100 km; gemiddeld zo’n 22,5. Dat is aanzienlijk, de gehoopte 20 kWh-grens is onbereikbaar. De accu meet 58 kWh. Bij 100 procent lading geeft het dashboard trots 300 km bereik aan, maar dat is wel heel optimistisch. Hou het in de praktijk op 250 km en dat is voor een auto die bijvoorbeeld zakelijk intensief wordt gebruikt te weinig. 

‘In het interieur vallen behalve de logo’s de erg fijne kuipvormige voorstoelen op’

De interieur- en verdere maatvoering is identiek aan de ID.3. Dat is voor vier volwassenen ruim voldoende. Met 385 liter minimaal is de bagageruimte ook voldoende, al moet hier ook de losse laadkabel in. Achter het stuur zie ik een van de ID.3 bekend display met de belangrijkste gegevens. Klein, maar er is mee te leven. Het centrale display, met daaronder de onhandige audiovolumeregeling, is veel groter en kent tal van functies. Het navigatiesysteem biedt direct eerdere bestemmingen aan, maar is af en toe de weg kwijt. Heel irritant is ook de spraakbediening , die zich ongevraagd in gesprekken mengt. Daarnaast is de bediening van de cruise control op het stuur erg onhandig. 

Conclusie: de Cupra Born is de sportieve tegenhanger van de Volkswagen ID.3. Ja, u rijdt wat anders dan uw saaie collega, maar functioneel is het gewoon dezelfde auto. De basisprijs komt ongeveer overeen met de Volkswagen met dezelfde motor, maar of die nodig is?