Toyota Prius

auto / 'Stuurt mooi nauwkeurig'

Toyota komt met een nieuwe plug-inversie van de ‘oerhybride’ Prius. Aerodynamisch en zuinig.

Prijs vanaf € 44.695,-  Bijtelling 22 procent

Toyota is een van de weinige automerken die in alle opties – elektrisch, waterstof en hybride – aanbod heeft. De Prius is van oudsher een hybride; dit nieuwste model is in Europa alleen als plug-inhybride verkrijgbaar. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: op de 13,6 kWh grote batterij reed ik 70 kilometer elektrisch (fabrieksopgave 86 km), met een energieverbruik van zo’n 15 à 16 kWh/100 km. Dat is al heel keurig. Als de batterij leeg is, gaat de Prius verder als full-hybrid, een techniek waarin Toyota heer en meester is. Moeiteloos realiseerde ik een verbruik van ruim 1 op 24. Het werkelijke verbruik hangt sterk af van hoe vaak de batterij wordt geladen.

Voor de aandrijving dient een nieuw ontwikkelde 2.0 liter benzinemotor, plus een knaap van een elektromotor. Samen leveren ze 164 kW/223 pk, bijna het dubbele van de eerdere Prius plug-in. Waarom het vermogen zo is opgeschroefd, ontgaat me eerlijk gezegd.

De nieuwe Prius is een opvallende verschijning, met een aerodynamische vormgeving die heel ‘clean’ oogt. Mijn knalgele testauto trok veel aandacht. Minpuntje: een achterruitwisser ontbreekt. Deze is ongetwijfeld om aerodynamische redenen opgeofferd.

Voorin is het opvallend laag zitten in de Prius. De stoelzittingen zijn vrij kort maar bieden voldoende comfort. Hetzelfde geldt voor achterin, waar genoeg ruimte is voor volwassenen, al dwingt de lage daklijn wel tot diep bukken. De bagageruimte is met 284 liter wat krap. Het compacte, digitale instrumentarium geeft op verzoek alle gewenste informatie, maar de indeling is niet te wijzigen. Centraal is een flink display geplaatst voor diverse functies, maar gelukkig kan de airco apart worden bediend.Minder te spreken ben ik over het navigatiesysteem. Sommige bepaald niet nieuwe wegen ‘ziet’ hij niet, en een volgende afslag geeft hij alleen kort van tevoren aan. Dat in de navigatie van een plug-in-hybride laadpalen niet worden aangegeven, vind ik onbegrijpelijk. Wat ook stoort: na elke start moet ik als bestuurder eerst een verklaring accepteren. Verder krijg ik (onterecht) waarschuwingen dat mijn aandacht verslapt, dat ik aan koffie toe ben, of – nog gekker – rechtop moet zitten.

Op het dashboard is te zien wanneer de aandrijving kiest voor elektrisch (vaak!). Hoorbaar is dat niet; de benzinemotor is alleen te horen als er flinke prestaties worden gevraagd. De Prius stuurt heel mooi nauwkeurig en de afstemming van het onderstel is stevig maar niet té hard.

Conclusie

Toyota’s enorme expertise in hybride aandrijving is merkbaar in deze nieuwe Prius. Hij heeft een paar onhebbelijkheden, maar is een opmerkelijke verschijning. Zijn uiterlijk leidt mede tot een heel gunstig verbruik. Zowel op benzine als op stroom.

Delen