Educatie en vermaak
ondernemen / "Alle drie een drive om op innovatieve manieren de zorg te verbeteren"
Wat vier jaar terug begon met een chirurgische podcast, is uitgegroeid tot een medische podcastuitgeverij die zelfs geaccrediteerde afleveringen maakt.
Als chirurg Thony Ruys (39, links op de foto) voor de zoveelste keer geboeid zit te luisteren naar de Amerikaanse, chirurgische podcast Behind The Knife, komt hij op het idee om hiervan een Nederlandse variant te maken. Hij benadert ‘creatievelingen’ Victor Alberts (39, in het midden) en Lars Brouwers (35, rechts), chirurgen die hij kent van vorige werkplekken. Die laatste: “Wat ons bindt, is dat we alle drie een drive hebben om op innovatieve manieren de zorg te verbeteren.”
Daar past dit idee perfect bij. De drie jonge chirurgen steken de koppen bij elkaar, peilen de behoeften onder collega’s en kijken een hoop podcast-tutorials. Wat ze belangrijk vinden, is dat hun podcast leerzaam maar óók leuk is, én op elk moment op elke plek te beluisteren. “Het moet niet voelen als huiswerk”, zegt Ruys. Als het concept staat (80 procent educatie, 20 procent vermaak), beginnen ze met opnemen. In mei 2020 verschijnt de eerste aflevering van Met het Mes aan Tafel. “Het is vooral learning by doing”, zegt Alberts. “Bij de eerste afleveringen hielden we bijvoorbeeld iets te veel aan onze vragen vast en werd het een soort kruisverhoor. Nu gaan we meer in op antwoorden, vragen we door en maken we er echt gesprekken van.”
“Elke aflevering die uitkomt, wordt binnen een uur in alle app-groepen van chirurgen en aiossen gedeeld”
Een grotere uitdaging nog dan een podcast maken, is luisteraars trekken. “Het begint met zichtbaarheid op social media”, zegt Brouwers. “We hebben gekozen voor goede, objectieve berichtgeving op LinkedIn, en we hebben beroepsverenigingen gevraagd of zij afleveringen willen verspreiden. Inmiddels is het zo dat elke aflevering die uitkomt, binnen een uur in alle app-groepen van chirurgen en aiossen wordt gedeeld.” Afgaande op de cijfers (gemiddeld 700-900 downloads in de eerste week, oplopend tot 1200-1500 na een maand) luistert een aanzienlijk deel van hen de podcast ook.
Omdat het concept binnen de heelkunde zo aanslaat, zien de makers ook kansen bij andere specialismen. Daarom richten ze in 2021 een bv op: Orly Media. “We zijn niet commercieel ingesteld”, zegt Ruys. “Maar je hebt wel inkomsten nodig om een succesvolle podcastserie op te bouwen.” Sponsorgeld helpt daarbij. “We zitten nu met al onze podcasts samen op meer dan 100.000 unieke downloads. Dat maakt dat bedrijven interesse tonen. We halen nu inkomsten uit advertenties, maar inhoudelijk zijn en blijven we onafhankelijk.”
Toepasselijke namen
Op het moment van schrijven geeft Orly Media zeven podcasts uit, met toepasselijke namen, zoals Botcast (orthopedie), Met volle teugen (longgeneeskunde) en Gewrichtige gesprekken (reumatologie). “Wij verzorgen de apparatuur en de productie”, zegt Alberts, “maar het zijn specialisten uit die disciplines zelf die de podcasts maken en zíj bepalen de inhoud.”
De drie uitgevers hopen nog meer medisch-specialistische podcasts toe te voegen aan hun portfolio. Ander doel is om de podcasts geaccrediteerd te krijgen. Momenteel loopt er een pilot met Met het Mes aan Tafel, bestaande uit zes afleveringen, waarmee chirurgen accreditatiepunten kunnen verdienen. Daarvoor moeten zij wel inloggen (via medicast.nl) en tussentijds vragen beantwoorden, om aan te tonen dat ze een aflevering helemaal geluisterd hebben. “Dit verhoogt de drempel om de podcast onderweg naar het werk of tijdens het sporten te luisteren”, erkent Brouwers. “Daarom blijven de afleveringen sowieso óók op de openbare platformen beschikbaar; alleen voor punten moet men inloggen.”