Renault Espace

auto / "Het net niet ronde stuur went snel"

Met de nieuwe, als SUV aangeduide Espace heeft Renault een reputatie hoog te houden.

Prijs vanaf € 46.830,-  Bijtelling 22 procent

Gelukkig, de nieuwe Espace is nog altijd een héél ruime auto. Niet alleen voor passagiers voorin, maar ook voor wie op de tweede zitrij plaatsneemt. Vooral op de achterbank is het riant zitten, qua afmetingen én comfort. Daarachter bevinden zich standaard nóg twee zitplaatsen, die eigenlijk alleen geschikt zijn voor niet al te grote kinderen. De tweede rij kan een stuk naar voren geschoven worden, wat nodig is om bij die achterste rij te komen. Tegen een geringe meerprijs kunnen de achterste stoelen weggelaten worden, met als gevolg 100 liter extra bagageruimte: in totaal wordt dat dan 581 liter. Dat is wel heel riant! Handig: voor de oprolbare hoes over de bagageruimte is er, als die niet wordt gebruikt, een opbergvak in de vloer.

Nog altijd een héél ruime auto

Het dashboard bestaat uit twee beeldschermen die er niet alleen fraai uitzien, maar ook praktisch zijn in gebruik. Het systeem dat bij achteruitrijden en parkeren met camera’s ‘om de auto heen kijkt’, werkt erg goed en is onmisbaar, want de Espace is groot en niet bepaald overzichtelijk. Gelukkig is ervoor gekozen niet álle functies in die schermen onder te brengen. Zo zijn airco en audio afzonderlijk te bedienen.

Het net niet ronde stuur went snel. De achterwielen sturen bij inparkeren een beetje mee, met een opvallend kleine draaicirkel (10,4 meter) als gevolg. Op het stuur zit een druktoets om de rijmodus te kiezen. Het is jammer dat deze niet de gewenste instelling onthoudt.  De gewenste relatieve afstand in de adaptieve cruisecontrol moet eveneens steeds weer worden ingesteld. Een heel enkele keer remt dat systeem af voor een niet-bestaand obstakel, en de techniek waarschuwt overdreven sterk voor mogelijke gevaren. De zijwand van een tunnel vindt ’ie doodeng.

De Espace wordt uitsluitend geleverd met een 1,2 liter driecilinder benzinemotor, die via een achttraps automatische transmissie is gekoppeld aan een elektromotor. Die full-hybridcombinatie (147 kW/200 pk) ken ik van de Austral. Sinds ik die een jaar geleden reed, is er kennelijk iets veranderd, want de Espace is aanmerkelijk zuiniger. Met deze ruim anderhalve ton zware SUV reed ik in Nederlands verkeer moeiteloos gemiddeld 1 op 19 (de boordcomputer overdrijft), de Austral daarentegen zat op 1 op 15,5. Met een 55 liter tank ligt de actieradius zelfs rond de 1.000 km. De samenwerking tussen beide motoren werkt ook prettiger, met alleen soms een schokje bij de overschakeling op benzine. Minpunt is de harde afstemming van het onderstel. In deze gezinsauto verwacht je Frans comfort.

Conclusie: de nieuwste Espace doet zijn naam nog altijd eer aan. Heerlijk ruim voor vijf personen en twee kinderen op de achterste stoelen gaat ook best. Het rijcomfort overtuigt minder, maar het wel heel gunstige brandstofverbruik verdient een plus.

Delen