Hyundai i10

Het kleinste model van Hyundai borduurt voorzichtig voort op het succes van afgelopen jaren.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Hyundai

De verschillen tussen de nieuwe en de vorige Hyundai i10 lijken op het eerste gezicht niet groot, maar ze zijn er wel. Zo is het nieuwe model iets lager en breder, op een fractioneel langere wielbasis (vooras/achteras). Technisch is de 1,0 liter driecilinder motor – de enige nog leverbare krachtbron in dit model – ook nauw verwant aan zijn voorganger. Meer een evolutie dus, dan een revolutie. Dat laatste zou ook niet verstandig zijn: trouwe i10-rijders willen niet ineens iets totaal anders.

Prijs vanaf € 12.995,- Bijtelling 22 procent

Er zijn wel een aantal aardige nieuwe details, zoals de zwarte honingraatgrille met led-mistlampen, de lijnvoering rond de zijruiten met het i10-logo pal achter de achterportieren en, tegen een meerprijs van € 300,-, de mogelijkheid om het dak een andere kleur te geven. Dit alles maakt hem nét even leuker.

Het sterke van de i10 is het algehele kwaliteitsniveau dat we van Hyundai kennen en ook van voorgaande i10’s. Hij behoort tot de categorie auto’s waar je bij normaal onderhoud nóóit wat aan hebt. 

De vijf jaar volledige garantie onderstreept dat nog eens en dat is voor Hyundai een risicoloos aanbod. 

Een degelijke, risicoloze koop

De i10 heeft meer sterke kanten. Zo is het in alle gevallen een vijfdeurs. Met mijn 175 cm pas ik prima achterin; weliswaar niet voor een rit naar Zuid-Frankrijk, maar voor korte ritten is hij zeker vierpersoons te noemen. De bagageruimte met zijn minimuminhoud van 252 liter behoort tot de top van deze klasse. Het interieur is keurig verzorgd. Natuurlijk zijn er veel harde kunststofoppervlakken, maar in deze klasse is dat acceptabel. Ik reed in de topversie Premium, die onder meer een eenvoudig en goed werkend navigatiesysteem heeft maar verder ook bijvoorbeeld cruisecontrol, spraakgestuurde bediening van diverse functies en volautomatische airco. Ook de Premium (€ 16.795,-) is, net als de andere versies, heel goed geprijsd.

De genoemde 1,0 liter motor mist onderin trekkracht. In combinatie met de wat doodse koppeling vraagt het enige gewenning om schokvrij weg te rijden. Eenmaal op snelheid is de 1,0 krachtig genoeg 

(49 kW/67 pk) en op kruissnelheid is hij keurig stil. Ik denk dat de enige versie met automatische transmissie (Comfort Aut., ook € 16.795,-) de fijnste van de serie is. Besturing en bediening van de transmissie zijn dik in orde. 

De boordcomputer is zoals vaak knap optimistisch als het gaat om brandstofverbruik. Volgens die meter reed ik ruim 1 op 20, maar in de praktijk haalde ik dat niet. Zeer afhankelijk van de omstandigheden schommelt het verbruik tussen 1 op 16 en 1 op 19.

Conclusie: de i10 is een behoorlijk ruime auto binnen de compacte klasse, met weinig minpunten en een zeer overtuigend kwaliteitsniveau. Kortom, een degelijke, risicoloze koop. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*