BYD Seal

auto / 'Opvallend zuinig en comfortabel'

Tussen de vele nieuwe merken moeten we BYD heel serieus nemen. Dat zagen we al eerder. Hier kijken we naar de grotere middenklasser Seal.

Beeld BYD

Prijs vanaf € 47.990,-  Bijtelling 16 procent tot € 30.000,-, daarboven 22 procent

De vloeiend aflopende achterzijde doet anders vermoeden, maar de Seal is een vierdeurs sedan, met een compact kofferdeksel. Dat is maar één bijzonder detail. Hoe langer ik kijk, hoe meer bijzonderheden ik zie binnen de zeer vloeiend gelijnde vorm. Een van de (vele) sterke punten is de zeer lage luchtweerstand (Cw-waarde = 0,219).

Van oorsprong is BYD een batterijenfabrikant. Dat verklaart mede dat er in deze sedan een batterij met een afwijkende techniek zit, zonder kobalt en nikkel. Deze is daardoor veel compacter, lichter en minder brandgevaarlijk. Het geheel zit laag in de carrosserie ingebouwd.

Er zijn twee versies van de Seal. Ik reed de basisversie (Design) met een 230 kW/313 pk sterke elektromotor tussen de achterwielen en een 82,5 kWh grote batterij. Er is ook een versie met vierwielaandrijving (Excellence, twee motoren) en 390 kW/530 pk, maar ik zie niet wat die in Nederlands verkeer toevoegt.

Modern, maar ook vrij tijdloos

Veel ‘kenners’ vragen meteen naar het rijbereik, maar veel belangrijker is het stroomverbruik, want dát bepaalt op basis van de batterij­capaciteit de actieradius. De Seal verdient een compliment voor z’n verbruik van zo’n 15 á 16 kWh/100 km. Dat is een waarde die ik bij een veel kleinere auto verwacht. Met alleen maar stadsverkeer liep het verbruik op tot 18 kWh/100 km. Deel 82,5 door 15 en je komt op een actieradius van 550 km. Goed, dat is in ideale omstandigheden, maar het blijft gemiddeld boven de 500 km. Even aan een snellader ‘trekt’ de Seal 140 kW, waar BYD zelf 150 opgeeft.

Ik heb nog een compliment voor de Seal. Het is gewoon een bijzonder fijne, comfortabele en ruime auto, uitstekend geschikt om dagelijks honder­den kilometers mee te rijden. Het interieur is ook achterin heerlijk ruim, voorin staan erg fijne, elektrisch verstelbare stoelen, en afgezien van wat bandengeruis op ruw asfalt blijft het heerlijk stil. Sterk punt: de Seal heeft een heel geavanceerd systeem om de interieurlucht te zuiveren. De bagageruimte is met 400 liter inhoud voldoende, maar gelukkig zit er in het front een heel ruim vak voor de laad­kabel en wat andere zaken.

De complete bediening van de Seal vraagt wel om even ‘les’. De gangbare zaken zijn eenvoudig. Het centrale scherm dat op verzoek 90 graden draait is typisch BYD en vooral ideaal bij navigatie over grotere afstanden. Achter het stuur zit ook een kleiner beeldscherm met de meestnoodzakelijke gegevens. De ‘navigatiedame’ maakt soms bijzondere keuzes. Met ‘Hi BYD’ is via spraakbediening een navigatie-opdracht te geven, maar dat leidde vooral tot bijzondere discussies.

Conclusie

De BYD Seal verdient de aandacht van automobilisten die dagelijks veel van hun auto verwachten. Hij is modern, maar ook vrij tijdloos. In het gebruik is de Seal opvallend zuinig en vooral heerlijk comfortabel.

Delen