BMW iX1

auto / 'Bijzonder zuinig in het gebruik'

De letter ‘i’ staat bij BMW voor een volledig elektrische auto, en dus is dit de elektrische variant op de X1.

Prijs vanaf € 55.127,-  Bijtelling 16% tot € 35.000,- 22% daarboven

Bij BMW weten ze hoe ze prettig rijdende auto’s moeten maken, de iX1 bewijst dat opnieuw. De overeenkomsten met de normale X1 zijn uiteraard zeer groot. Helaas was de testauto voorzien van een sportonder­stel, een onzinnige optie voor een gezinsauto. Vooral op kleine oneffenheden zit je soms te stuiteren. Het standaard onderstel is ongetwijfeld veel fijner in het gebruik.

Typisch voor een SUV zijn de wat hogere zit en riante interieurruimte. BMW heeft een naam hoog te houden in uitstekende, op veel manieren instelbare voorstoelen. De hoogte van de veiligheidsgordels is helaas niet verstelbaar. De bagageruimte meet formeel 490 liter, maar dat is ongetwijfeld inclusief het ruime vak onder de vloer voor de laadkabels. De normale bagageruimte valt me wat tegen.

Het interieur is prachtig afgewerkt en beschikt over een groot, vloeiend naar de bestuurder gebogen, digitaal beeldscherm. De grafische vormgeving van de belangrijkste instrumenten is vast niet ieders smaak en niet te veranderen, maar is wel duide­lijk. De hele bediening van deze toch gecompliceerde auto stelt me nergens voor vraagtekens. Het is wel jammer dat het navigatiesysteem niet ‘inzoomt’ bij belangrijke richtingveranderingen. De afstand tot aan de volgende afslag is alleen te zien in de head-up display, maar oké, dat voldoet. De adaptieve cruise control werkt voortreffelijk, maar het is beter deze even te onderbreken bij rotondes, anders doet het rijgedrag al snel denken aan een kermisattractie.

Bijzonder zuinig in het gebruik

Een zeer sterke eigenschap van de iX1 is zijn bescheiden stroomverbruik. In normaal verkeer, met wel wat langere afstanden op de snelweg, bereik ik zonder enige moeite een stroomverbruik van rond de 18 kWh/100 km, soms zelfs nog iets lager. Dat is een prachtig cijfer voor een SUV van net boven de twee ton, met vierwielaandrijving door twee elektromotoren met in totaal 230 kW/313 pk aan vermogen. De batterij meet 68 kWh, de daadwerkelijke actie­radius ligt daarmee rond 375 km (fabrieksopgave: 440 km).

Er is helaas één eigenschap van de iX1 die me bijzonder stoort. Op een wat langere rit naar huis is de beschikbare actieradius nog ruim voldoende om de eindbestemming te halen. Ongevraagd en ongemerkt verandert de auto echter de bestemming van de navigatie in een snellader langs de route. Wanneer ik het huisadres weer invoer, blijkt de bestemming opnieuw een snellader. Dit is onacceptabel: niet de auto, maar ik bepaal wanneer ik de auto aan de laadpaal zet; thuis voor de deur namelijk, waar ik nog 35 km actieradius over heb.

Conclusie

De iX1 is een bijzonder fijne, volledig elektrische SUV die niet veel duurder is dan een verder identieke benzineversie. Hij is ruim en comfortabel, rijdt heel prettig en is ook nog eens heel zuinig in het gebruik. De moderne techniek kan wel heel opdringerig zijn.

Delen