Suzuki Swace

auto / Sterkste punt is de aandrijflijn

Samenwerkingen zijn aan de orde van de dag in de autowereld. Zie de gefacelifte Suzuki Swace.

Prijs vanaf € 35.795,-  Bijtelling 22 procent

Enige herkenning, wellicht? Dit is de Toyota Corolla Touring Sports, maar dan als Suzuki Swace. De logo’s zijn het enige verschil. Alleen is de Swace er, in tegenstelling tot de Toyota, alleen als stationcar, uitsluitend met de kortgeleden verbeterde 1,8 liter full hybrid-aandrijflijn, en met keuze uit slechts twee uitrustingsniveaus. Niet onbelangrijk: de Suzuki is op de kop af duizend euro goedkoper dan de identieke Toyota.

Het sterkste punt van de Swace is de al genoemde aandrijflijn. Benzine- en elektro­motor leveren samen 103 kW/140 pk en zijn gekoppeld aan een continu variabele automaat. In Nederlands verkeer heb ik geen seconde behoefte aan meer vermogen.

Andere sterke punten zijn de heerlijke souplesse van heel de aandrijving en het zeer lage geluidsniveau, waarbij het nauwelijks uitmaakt of de Swace elektrisch rijdt of op de benzinemotor. Op het dashboard brandt een bescheiden ‘EV’-lampje als de elektromotor de auto aandrijft. Dat is veel vaker het geval dan ik had verwacht. Niet alleen in stadsverkeer en in de file, maar ook met 100 km/u op de cruise control zie ik dat lampje vaak branden. Daarbij heb ik wel consequent de aandrijfmodus ECO gekozen.

Sterkste punt is de aandrijflijn

Het ‘aandrijfcomfort’ is zo dus dik in orde, maar het gáát uiteraard in hoge mate om het brandstofverbruik. Ik bereikte zowaar weer eens de officiële fabrieksopgave (4,5 l/100 km), oftewel: ik reed 1 op 22,5. Detail: bij elektrischeauto’s gaat het vaak over actie-­radius… bij deze Swace gaat die hard naar de 1.000 km op één tank en na enkele minuten aan de benzinepomp zijn we weer op weg. Dit is een mooi gegeven voor wie nog niet aan ‘stekkeren’ toe is!

In het gebruik is de Swace een heel gemoedelijke auto. Het dashboard is niet ‘spannend’, maar logisch en overzichtelijk en de bediening stelt me nergens voor vraagtekens. Navigatie gaat met Android Auto of Apple CarPlay, dus een smart­phone is vereist, maar dan werkt het ook uitstekend. De voorstoelen vind ik wat vlak, maar dat is persoonlijk, anderen zitten er prima op. De zitruimte achterin is groot genoeg voor twee volwassenen van normaal postuur. De bagageruimte bedraagt liefst 596 liter, kom maar op met die vakantiebagage! Met de achterbank plat beschikt u over een vlakke vloer en ruim 1.600 liter ruimte.

Het veercomfort is aan de stevige kant, maar zeker niet te hard. De Swace stuurt voldoende nauwkeurig. Alle veiligheidssystemen zijn standaard en altijd alert. De adaptieve cruise control reageert wat traag als een voorligger ineens ‘weg’ is, maar werkt verder uitstekend.

Conclusie: de Swace is net als zijn bekendere broer een heel fijne, ruime, voldoende comfortabele en verbazingwekkend zuinige auto in het gebruik. De kwaliteit behoeft geen introductie, zes jaar volledige garantie zegt genoeg.

Delen