Nissan Ariya

Na de Leaf komt Nissan nu met een tweede volledig elektrisch model, de Ariya.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Nissan

Prijs vanaf € 49.900,-  Bijtelling 16 procent

Bij elektrische auto’s lijkt aerodynamica nog belangrijker dan bij auto’s met verbrandingsmotoren. Logisch, want dit is van directe invloed op het stroomverbruik. De Ariya heeft een indrukwekkende Cw-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,297. Dit is de auto ook aan te zien, maar in hoeverre het invloed heeft op het verbruik is niet te zeggen.

De Ariya kent twee motoropties: 160 kW/217 pk en 290 kW/394 pk, waarbij de laatste twee motoren en zodoende vierwielaandrijving heeft. Er zijn ook twee accupakketten, met 63 en 87 kWh. Het is een gemiste kans dat de grootste batterij niet is te combineren met de minst sterke motor, die in Nederlands verkeer méér dan krachtig genoeg is.

Ik reed de sterkste/grootste combinatie. Nissan geeft hiervoor een WLTP-actieradius van 500 km (kleinere versie: 360 km). Bij 100 procent lading geeft het dashboard ruim 430 km aan, maar ook dat is te optimistisch. Ik rij een afstand van 200 km, vrijwel uitsluitend met 100 km/h op de cruise control, maar aan het einde van de rit is 240 km aan actieradius verbruikt.

De Ariya suggereert ook bijzonder spaarzaam met elektriciteit om te gaan. Volgens het dashboard kom ik moeiteloos aan een verbruik van 17 á 18 kWh/100 km. Als het zou kloppen, zou de actieradius zelfs boven de 500 km uitkomen. Dat is niet realistisch.

De ruime maten (459 x 185 x 166 cm) leiden tot een dito interieur. De voorstoelen zitten uitstekend, achterin hebben volwassenen ook ruimte genoeg met een prima zitcomfort. De bagageruimte is met 415 liter inhoud behoorlijk, met een handige driedelige vloer, waaronder alle ruimte is voor laadkabels.

Het interieur is prachtig afgewerkt. Het dashboard heeft twee fraaie, volledig digitale displays en een head-up display. In het centrale touchscreen zitten tal van functies, maar de minuscule aanraaktoetsen vragen veel aandacht. Het navigatiesysteem werkt wat omslachtig en maakt soms onlogische foutjes. Het is ook onhandig dat er wel tankstations aangegeven worden, maar geen snelladers.

‘De voorstoelen zitten uitstekend’

De adaptieve cruise control inschakelen vergt drie handelingen en werkt op zich verfijnd, maar de Ariya remt soms voor obstakels die er niet zijn. Een minpuntje is ook dat de auto standaard aan een normale laadpaal maar 7,2 kW kan laden, dat is een waarde die tien jaar geleden acceptabel was. Nu niet meer.

De Ariya stuurt fijn, het onderstel is stevig, maar niet te hard en het geluidsniveau is zeer laag. Het is wel steeds voelbaar dat ik met een auto van ruim twee ton aan gewicht op pad ben.

Conclusie: de Nissan Ariya is een gestroomlijnde cross-over die de aandacht trekt. Hij rijdt heel comfortabel maar in de bediening zitten wat missertjes en de opzet van de elektrische aandrijving is niet bepaald doordacht en zeker niet vernieuwend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*