Hyundai Ioniq 6

auto / Opvallend laag energieverbruik

Prijs vanaf € 45.895,-  Bijtelling 16 procent tot € 35.000,- 22 procent daarboven

Naast de succesvolle Ioniq 5 brengt Hyundai met de 6 een nog opmerkelijker elektrische auto.

Er is één vrijwel alles­bepalende eigenschap die bij de Ioniq 6 overheerst. Dat is de vorm­geving, die in zeer hoge mate is bepaald door aerodynamica; van de windgeleiding rond de wielen tot en met een ‘glad’ logo. De Cw-waarde (luchtweerstand­coëfficiënt) bedraagt hierdoor slechts 0,21.

Uiteraard heeft dit gevolgen voor het energieverbruik. In gewoon Nederlands verkeer komt de Ioniq 6 tot zo’n 16 à 17 kWh/100 km. Dat zijn waarden die ik bij veel compactere en lichtere auto’s verwacht. De WLTP-opgave van 614 km rijbereik wordt hiermee echter niet gehaald. Dit bereik wordt bepaald door het formaat van de accu te delen door het verbruik. De Ioniq 6 die ik reed, heeft een 77,4 kWh-batterij. Bij 100 procent lading geeft de auto zelf al snel een bereik van boven de 500 km aan, de praktijk zit daar dus net onder. Voor wie dit bereik niet nodig heeft, is de Ioniq 6 ook leverbaar met een 53 kWh-­accupakket.

De laadtechniek is van hoog niveau. Aan een zeer sterke (350 kW) snellader gaat de batterij in 18 minuten van 10 naar 80 procent… maar zie maar eens zo’n lader te vinden.

Opvallend laag energieverbruik

De stroomlijn van de Ioniq 6 heeft ook andere gevolgen. Windgeruis is er vrijwel niet, waardoor hij op de snelweg wel héél stil is. Bij een hogere kruissnel­heid, komt dit pas echt tot z’n recht.

De vorm van het dak bepaalt dat de hoofdruimte achterin niet overdadig is, terwijl dat wél geldt voor de riante beenruimte. De bagageruimte is met 401 liter wat bescheiden en alleen bereikbaar via een vrij klein kofferdeksel. Voorin is wel wat ruimte, maar niet genoeg voor de laadkabel.

De Ioniq 6 is best fors en door z’n vorm onoverzichtelijk, wat parkeren met z’n grote draaicirkel soms wat lastig maakt. Rijdend in de regen blijft de achterruit gewoon droog, dat is óók aerodynamisch bepaald. De vering is behoorlijk stevig, op langere ritten voldoet het rijcomfort juist goed.

De Ioniq 6 heeft prima voorstoelen en het volledig digitale dashboard is heel fraai. Minpuntje is dat tijdens het laden niet te zien is hoe ver dat is gevorderd. Het navigatie­systeem en andere functies werken voorbeeldig, ook met stembediening. Handig: het dashboardkastje is een schuif­la en in de middenconsole is ook veel opbergruimte. Het head-up display (niet op alle versies) is duidelijk en geeft veel informatie. Standaard heeft de Ioniq 6 alle denkbare systemen om de bestuurder te assisteren. Mooi zo, maar dit gaat al rijdend gepaard met zo veel waarschuwingen voor totaal niet gevaarlijke situaties, dat hierop geen acht meer wordt geslagen en dus schiet dit z’n doel voorbij.

Conclusie: de Ioniq 6 is een welkome aanvulling op het elektrische aanbod. Het is een opmerkelijke verschijning met véél zeer goede eigenschappen. Het bijzonder lage stroomverbruik is er daar één van, en dat is sterk bepalend voor zowel het rijbereik als de rijkosten.

Delen