NIO ET7

auto / 'In de basis een fantastische auto'

Van de vele nieuwe (Chinese) merken, wekt vooral de NIO hooggespannen verwachtingen.

Prijs: vanaf € 72.900,- Bijtelling: 16 procent tot € 35.000, 22 procent daarboven

Het Chinese NIO pakt zaken anders aan. Er is geen traditionele dealerorganisatie, noch een vast onderhoudsinterval. Wanneer de auto aangeeft dat onderhoud gewenst is, wordt deze bij de eigenaar opgehaald en later weer teruggebracht; vervangend vervoer wordt in de tussentijd geregeld. Het merk belooft binnenkort al een eigen, landelijk dekkend netwerk aan batterijwisselstations, vanwaar de NIO-rijder in vijf minuten weer vertrekt met een nieuwe batterij.

De ET7, NIO’s eerste model, is een gestroomlijnde vierdeurs sedan in de grotere klasse, bijzonder comfortabel en zeer compleet uitgerust met onder meer standaard stoelmassage en een elektrisch wegklappende trekhaak (2.000 kg trekgewicht, dus te veel voor rijbewijs B/E!). De standaard luchtvering draagt bij aan het rijcomfort, net als het zeer lage geluidsniveau. Achterin is de ET7 enorm ruim en het zitcomfort overal echt heel goed. Daarmee is dit een fijne auto voor lange ritten, mits die eigen wisselstations er ook komen in de ons omringende landen.

Perfect beeld bij manoeuvreren

De bagageruimte is wel ondermaats (364 liter), zonder vak voor de laadkabels. Het strak vormgegeven interieur vergt veel van de bestuurder. Recht voor het stuur wordt op een klein scherm het beeld weergegeven van de radarinstallatie die constant om de auto heen kijkt. Op het centrale beeldscherm zijn bij achteruitrijden/manoeuvreren perfecte camerabeelden te zien, wat fijn is gezien de royale maten.

Vrijwel alles werkt echter anders dan we gewend zijn. De achterruitverwarming inschakelen vraagt drie handelingen, áls je al weet waar te zoeken. Je kunt het aan NOMI vragen, het robothoofdje op het dashboard dat in het Engels aanspreekbaar is, soms spontane opmerkingen maakt (!) en taken kan uitvoeren. NOMI schakelde voor mij die achterruitverwarming in, maar een volgende keer lukt het niet – en daarna weer wél. Die inconsequentie zit in meer functies. Nog ergerlijker: een spontaan van instelling veranderende airco.

De ET7 is er met een 75 kWh of 100 kWh accu. In de goedkoopste versie moet die geleased. Er zijn twee elektromotoren, met een gezamenlijk vermogen van 480 kW/653 pk. Gezien het rijklare gewicht van bijna 2.400 kg is dat niet zó overdreven. Het verpletterende prestatievermogen is voor een gezins- of zakenauto volstrekt irrelevant. Met de nodige snelwegkilometers kwam ik op 20 á 21 kWh/100 pk. Voor een auto van dit formaat en gewicht zeer acceptabel. Met de grote accu gaat de actieradius op 100 procent lading naar zo’n 450 kilometer.

Conclusie

In de basis is de ET7 een fantastische auto, maar dat moet ook wel gezien de prijs. De minpunten worden hopelijk snel ondervangen. Als daarnaast het beloofde netwerk aan batterijwisselstations er komt, zijn we met NIO een topmerk rijker.

Delen