smart #1
auto / is de #1 voldoende onderscheidend?
Het merk smart maakte een herstart, is nu Chinees en maakt uitsluitend nog elektrische auto’s.
Prijs vanaf € 41.395,- Bijtelling 16% tot € 35.000, -, 22% daarboven
De achtergronden van de herstart doen hier niet ter zake, maar wel dat Mercedes-Benz nog steeds bij smart is betrokken, nu in samenwerking met het Geely-concern. Dit eerste model, de #1, is een middenklasser die het midden houdt tussen een gewone hatchback en een SUV. De naam suggereert al dat er meer modellen in de pijplijn zitten.
De vormgeving van de #1 vraagt even wat gewenning; hij is in werkelijkheid hoger dan verwacht. De hele vorm is aerodynamisch slim, met ‘gladde’ details. Juist door die vorm is het interieur lekker ruim. Vier volwassenen van normaal postuur kunnen er prima in zitten, waarbij het zitcomfort op de achterbank in positieve zin opvalt. De bagageruimte scoort met 323 liter ook niet slecht, waarbij onder de vloer een prima extra ruimte beschikbaar is voor de laadkabel. In het front zit ook een opbergvak, maar daarin past hooguit een verbanddoos.
Het meest irritant is het systeem dat me als bestuurder constant in de gaten houdt
Achter het stuur is het goed om meteen de nodige instructies te krijgen. Er is een digitaal instrumentarium, een flink centraal scherm, plus een head-up display. Vooral het centrale scherm vraagt wat oriëntatie en het wolfje dat als stripfiguur meekijkt, vind ik kinderachtig. Het meest irritant is het systeem dat me als bestuurder constant in de gaten houdt. Ja, ik ben serieus met autorijden bezig, maar als ik even naar het navigatiescherm kijk, wordt direct de muziek onderbroken en krijg ik een digitale reprimande dat ik moet blijven opletten. Dat gebeurt zó vaak dat het flink op mijn zenuwen werkt. Kan dit uit? Dat navigatiesysteem loopt compleet vast zodra ik een zijweggetje insla dat het systeem niet blijkt te kennen… dus word ik afgeleid!
Hoera: een apart sleufje voor de laadpas!
De afwerking is keurig en er zijn volop opbergvakken, onder meer in de vrij hoge middenconsole. Hoera: een apart sleufje voor de laadpas!
De smart #1 wordt op de achterwielen aangedreven door een elektromotor van 200 kW/272 pk. Goed, hij weegt ook 1.800 kg, maar het hiermee beschikbare prestatievermogen, daar heb ik in het Nederlandse verkeer niks aan. Met een 66 kWh grote accu en een best keurig stroomverbruik rond de 18 kWh/100 km kom ik zo’n 350 km ver op een volle accu. Snelladen kan met 150 kW, dat is best, maar aan de publieke laadpaal trekt de Smart maar 7,4 kW, dat vraagt om serieuze oplaadtijden. Pluspuntje: de #1 mag wel een geremde aanhanger van 1.600 kg trekken.
Eenmaal op weg stuurt de smart best mooi nauwkeurig, al is het natuurlijk geen sportwagen. Het veercomfort is zoals in veel moderne auto’s wel erg stevig, maar op goed gebaande wegen is er prima mee te leven.
Conclusie
De uitlevering van de #1 start pas in september. De markt wordt overspoeld door nieuwe merken. Op zich is de #1 geen verkeerde auto, maar is hij voldoende onderscheidend? Ik heb mijn twijfels.