Jeep Compass
Met de Compass gaat Jeep – een merk met een bewogen historie – helemaal met zijn tijd mee.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Jeep
Jeep maakt tegenwoordig deel uit van de Stellantis Group. Deze Compass is nog ontwikkeld onder Italiaans beheer. Het resultaat: een stoere SUV met grappige details die rechtstreeks verwijzen naar het verre verleden van het merk. Het is een pure SUV in de grotere middenklasse. In alle versies heeft hij een 1,3 liter turbomotor, in vier vermogensvarianten, waarvan de twee sterkste zijn uitgevoerd als plug-in hybride. Ik reed de krachtigste met 176 kW/240 pk ‘systeemvermogen’. Hij is er ook met 154 kW/190 pk, wat ook ruim voldoet in het Nederlandse verkeer.
De 11,4 kWh-accu zorgt volgens het dashboard voor 50 kilometer elektrische actieradius, maar in de praktijk is dat minder. Consequent opladen en alleen korte afstanden rijden zou een zeer laag verbruik betekenen, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Startend met een minimale lading in de accu gedraagt de Compass zich als een full-hybrid en kom ik aan een gemiddeld brandstofverbruik rond 1 op 15, wat heel redelijk is. Wanneer ik begin met een volle accu, ontgaat me vaak de logica in de keuze tussen de benzine- of elektromotor.
Het is jammer dat ik de techniek wél kan dwingen elektrisch te rijden, maar níet kan kiezen voor de benzinemotor wanneer ik bijvoorbeeld elektrische actieradius wil sparen voor stadsverkeer.
‘De besturing is nauwkeurig, maar het is wel voelbaar dat we met dik 1.800 kilo onderweg zijn’
Binnenin is het lekker ruim voor vier volwassenen. De bagageruimte is met 420 liter inhoud redelijk van formaat en biedt onder de vloer een vak voor de laadkabel. Jammer dat die vloer niet open kan blijven staan. De voorstoelen in de duurste versie zijn op veel manieren elektrisch verstelbaar. Het is jammer dat sommige delen in het interieur, zoals de deurgrepen, wat plastic aandoen. Echt lastig is dat het instrumentarium soms (o.a. de afstelling van de adaptieve cruise control) lastig leesbaar is. Het is ook zaak alert te blijven, want er zijn situaties die het acc-systeem niet ‘ziet’. Centraal in het dashboard zit een flink display voor onder meer de navigatie en een bijzonder fijne achteruitrijcamera. Sommige functies op dit display werken nét niet handig. De navigatie maakt soms vreemde keuzes en de gesproken commando’s zijn alleen in het Engels beschikbaar. De Compass rijdt wel lekker comfortabel. Vering en schokdemping zijn mooi in balans en verwerken alle oneffenheden prima. De besturing is nauwkeurig, maar het is wel voelbaar dat we met dik 1.800 kilo onderweg zijn. Zeker als de techniek kiest voor ‘elektrisch’, is het geluidsniveau prettig laag. Soms neemt de benzinemotor het over en laat dan goed horen dat hij ‘maar’ 1,3 liter groot is.
Conclusie De Compass is zeker niet perfect, maar wie valt voor zijn charme zal ‘m die kleinigheden vast vergeven. In elk geval is hij zeker als plug-in hybride helemaal van deze tijd.