Suzuki S-Cross

Bij Suzuki denken we vaak aan auto’s in de kleinste klasse, maar de nieuwe S-Cross is een SUV-achtige. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Suzuki

De vorige generatie van de S-Cross sprak niet zoveel mensen aan. Ik verwacht dat deze nieuwe een iets groter publiek bereikt. Een zeker eigenzinnig karakter kan de auto niet worden ontzegt. Het is ook niet eenvoudig om ter vergelijking een logische concurrent naast de S-Cross te plaatsen.

Prijs vanaf € 26.875,- Bijtelling 22 procent

De carrosserie is net even wat hoger dan een normale hatchback, maar het is ook geen ‘echte’ SUV, want dat zou dubbelop zijn met de Vitara. De S-Cross is niet echt vernieuwend, maar biedt met een zekere no-nonsense uitstraling wel alles wat veel klanten in de middenklasse wensen. Dit is geen auto om de buurman mee te imponeren, of het moet met de zorgeloze betrouwbaarheid op lange termijn zijn, die wordt onderstreept met zes jaar volledige garantie. 

De zitpositie is net wat hoger dan in een normaal ‘laag’ model. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte, met op twee niveaus te plaatsen vloer, meet minimaal 430 liter. Geen wereldrecord, maar best lekker ruim. De voorstoelen zitten prima, de achterbank is voldoende comfortabel. Het dashboard is niet modern, wel functioneel. Twee ronde tellers met wijzers laten aan duidelijkheid niks te wensen over. Ik vind het alleen maar fijn dat functies zoals de audio en de airco nog te bedienen zijn met knoppen. Het geheel maakt een degelijke, keurig afgewerkte indruk, precies wat ik van Suzuki verwacht. 

Een paar opmerkingen: ik reed de versie met zestraps automaat, waarvan de pook bij gedachteloos wegrijden zo maar in de M-stand gaat. Daardoor blijft hij hangen in de eerste versnelling, want in ‘M’ moet ik zelf schakelen met flippers achter het stuur. Er is wel een op zich prima werkende adaptieve cruise control, maar als het start-stop-systeem werkt, moet die opnieuw worden geactiveerd. Op het dashboard verschijnt soms de waarschuwing dat een botsing dreigt, zonder dat er een andere auto in de buurt is. 

‘Zorgeloze betrouwbaarheid op lange termijn’

De S-Cross is er nu enkel met een 1,4 liter ‘mild hybrid’ benzinemotor. Een full hybrid zit er aan te komen. Die zal nog zuiniger zijn, al ben ik met ruim 1 op 17 in deze versie ook niet ontevreden. De optionele vierwielaandrijving zal slechts enkele kopers aanspreken. De genoemde motor is sterk en soepel genoeg, de automaat schakelt naar behoren en is beslist te prefereren boven de handbak. Pluspuntje: alle versies mogen een geremde aanhanger van 1.500 kg trekken. De afstemming van vering en schokdemping is stevig maar niet te hard. 

Conclusie: het lijkt negatief, maar zo bedoel ik het niet: de S-Cross is een prima auto voor mensen die niet van auto’s houden. Dit is een kwalitatief uitstekende, doelmatige gebruiksauto, die niet uit de mode raakt, omdat hij een tijdloos ontwerp heeft.