Volkswagen ID.7

autoportret / een uitermate keurig verbruik

In de elektrische modellenlijn van Volkswagen is de ID.7 voorlopig het topmodel. Naast deze vijfdeurs hatchback komt op korte termijn ook een volwaardige stationcar.

Prijs vanaf € 61.490,-  Bijtelling 16 procent tot € 35.000,-, 22 procent daarboven

Met de ID.7 waagt Volkswagen zich in het segment met zeer serieuze, gróte personen­auto’s. Met zijn nét geen vijf meter lengte is een parkeervak soms te klein. Voeg daarbij de compacte afmetingen van de elektrische aandrijving en het is logisch dat er heel veel ruimte in de ID.7 zit. Vooral achterin valt de enorme beenruimte op die bijdraagt aan het uitstekende zitcomfort. De bagageruimte bedraagt maar liefst 532 liter, met onder de vloer ruimte voor de laadkabel.

De standaard volledig elek­trisch verstelbare stoelen zijn samen met Aktion Gesunder Rücken ontwikkeld, voorzien van een elektrische massage­functie en zijn (tegen meerprijs) te verwarmen. De erg prettige afstemming van het onderstel (waarom zou je kiezen voor de afstemming Sport?) maakt het comfort compleet.

Een andere stoorzender is de ‘mevrouw’ in het dashboard

Het volledig digitale instrumentarium bestaat uit een klein display achter het stuur, een erg fijn head-up­display en een centraal 15 inch beeld­scherm waar alles in zit; fysieke knoppen zijn er niet meer. Het aantal functionaliteiten is zó groot dat een flinke voorstudie noodzakelijk is. En dan is het soms nóg zoeken naar iets simpels. Al die functies in dat scherm leiden wel af. Dat geldt ook voor de toetsen op het stuur die niet blindelings zijn te bedienen. Daar zit onder meer de adaptieve cruise­control, die vaak onverwacht remt omdat het systeem ergens een snelheidsbord heeft gezien. Een bord met ‘30’ op de inrit van een tankstation veroorzaakt onnodige paniek en omgekeerd – even irritant – accelereert de ID.7 soms ongevraagd.

Een andere stoorzender is de ‘mevrouw’ in het dashboard. Een gesproken instruc­tie voor de navigatie kan zij verwerken, maar ze valt bij gesprekken in de auto vaak in de rede. De navigatie-aanwijzingen zijn soms ook verwarrend.

De automatische ruitenwissers reageren vaak te traag. Nog lastiger is dat een achterruitenwisser ontbreekt.

De ID.7 heeft in de basisversie een 210 kW/286 pk elektromotor tussen de achterwielen, de accu meet 77 kWh. Heel goed: die accu kan 175 kW aan de snellader verwerken, maar ook stroom áfgeven, desnoods voor gebruik in huis.

De ID.7 verdient een compliment voor het uitermate keurige verbruik. Bij tempe­raturen net boven nul bereikte ik steeds tussen 17 en 18 kWh/100 km. Dat is mede het gevolg van de zeer lage luchtweerstand (Cw = 0,23). Volgens WLTP bedraagt de actieradius 617 km. Dat is onhaalbaar. Het dashboard zegt bij 100 procent lading 481 km. Ook dat is te optimistisch. Rond de 425 tot 450 km is realistischer (77 : 17 x 100 = 452).

Conclusie

De ID.7 is een bijzonder ruime en comfortabele auto. De hypermoderne techniek en bediening vereisen studie, maar leiden ook tot irritatie. Ik verwacht dat de nog ruimere stationcar voor een bredere doelgroep interessanter is dan deze.

Delen