Mercedes-Benz E-klasse

autoportret / echt weldadig rijcomfort

De E-klasse-limousine is met recht het hart van het merk Mercedes-Benz te noemen.

Prijs vanaf € 71.676,-  Bijtelling 22 procent

In de nieuwe E-klasse is alles anders en tóch komt hij meteen vertrouwd over. Met andere woorden: er is een perfecte balans gevonden tussen traditie en innovatie. Het is een keurige vierdeurs sedan (de Estate komt al snel), met bijzonder gevormde koplampen en achterlichten met sterretjes. De afzonderlijke bagageruimte met elektrisch bedienbaar kofferdeksel is identiek aan die van het vorige model. In de plug-inhybride testauto bedraagt deze een bescheiden 370 liter en dat is verklaarbaar vanwege de batterijen.

Het interieur is nét even ruimer dan in het vorige model, mede door de iets langere wielbasis. Het zitcomfort achterin is zo goed dat je je prima kunt láten rijden, maar ik zit liever zelf aan het roer. Los van alle hypermoderne techniek is het belangrijk dat de E-klasse opnieuw overtuigt met een echt weldadig rijcomfort. Vooral op langere ritten is dit heel belangrijk. Daarnaast is hij fluisterstil. Dat is logisch als de techniek kiest voor elektrische aandrijving; de bezinemotor is heel soms nét hoorbaar, maar daarmee is ook alles gezegd.

Aanwijzingen voor de navigatie worden in het centrale beeldscherm begeleid door live camerabeelden

Er zit zoveel moderne techniek in de bediening dat het wel even tijd vergt alles te leren. De dame in het dashboard is nog slimmer dan voorheen en zegt nu ook ‘alstublieft’ als ze iets doet.

Aanwijzingen voor de navigatie worden in het centrale beeldscherm begeleid door live camerabeelden. Een camerabeeld van de situatie voor een verkeerslicht vind ik onzin; ik kijk wel gewoon naar buiten.

Ik zag het al in eerdere ‘Benzen’, maar opnieuw zijn diverse functies op twee of drie manieren te bedienen, zoals het volume van de audio-installatie. De adaptieve cruisecontrol werkt op zich goed, maar het is irritant dat die de snelheid soms ook aanpast op verkeersborden die niet voor mij gelden (bijvoorbeeld die op een afrit).

Het leveringsprogramma van de E-klasse is nu nog beperkt tot twee plug-inhybride-aandrijflijnen. Meer versies komen beslist. Beide maken gebruik van een 2,0 liter viercilinder-benzinemotor, gekoppeld aan een 95 kW elektromotor. De E300 e (testauto) heeft een systeemvermogen van 230 kW/313 pk, de E400 e heeft 280 kW/381 pk en tevens vierwielaandrijving. In alle gevallen wordt een zeer verfijnd werkende negentraps automatische trans­missie gebruikt. De batte­rij heeft een capaciteit van 25,4 kW. Met 100 procent lading meldt het dashboard optimistisch dat ik 100 km elektrisch kan rijden, maar in de praktijk kwam dat uit op 65 km. Daarna rijdt hij als full-hybrid verder. Zo kwam ik tot een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,7. In een limousine van ruim 2.100 kg is dat wel een waarde die respect afdwingt.

Conclusie

De nieuwe E-klasse is hypermodern, representatief, ruim, zeer comfortabel en ook na uitputting van de batterij bijzonder zuinig.

Delen