Renault Clio

autoportret / prima zittende voorstoelen

Waar andere merken stilletjes modellen in het compacte segment schrappen, geeft Renault zijn populaire Clio juist een mooie facelift.

Prijs vanaf € 23.890,-  | Bijtelling 22 procent

Hoewel er zeker vanuit de consument nog vraag is naar kleinere auto’s, worden ze steeds vaker ‘weggesaneerd’. Renault kan zijn Clio echter nog rendabel verkopen, maar heeft het aanbod wel sterk verkleind.

De facelift die het model heeft gekregen, heeft vooral betrekking op het best stoer uitziende front. Er zijn nu nog twee motorversies van de Clio, elk te combineren met drie uitrustingsniveaus.

Het merk schenkt veel aandacht aan de 1,4 liter viercilinder full hybrid (105 kW/143 pk), maar ik verwacht dat de 1,0 liter driecilinder benzineversie (67 kW/91 pk) in ons land veruit het beste zal verkopen. Ik reed voor dit portret de 1,0, standaard voor­zien van een lekker schakelende zesbak. Soms hoor of voel je aan een roffeltje dat het een driecilinder is. Niettemin is de motor mooi soepel, ook bij lagere toerentallen. Ik reed gemiddeld 1 op 17,5. Niet slecht, al had ik ’m nog iets zuiniger ingeschat, mede omdat de boordcomputer steeds iets te optimistisch is.

Achterin is het voor volwassenen al gauw te krap

De Clio is, ook voor deze klasse, niet bijzonder ruim. Achterin is het voor volwassenen al gauw te krap. De vraag is natuurlijk of dat voor kopers van dit type auto zwaar weegt. Met 284 liter minimum inhoud behoort de bagageruimte eveneens tot de wat kleinere, ook in vergelijking met directe concurrenten.

Het interieur is verder wel heel fraai. Het dashboard is keurig afgewerkt. Achter het stuur bevindt zich een digitaal instrumentarium, met indelingen naar keuze, maar wel altijd met twee duidelijke, ronde tellers. Pluspuntje: een ‘ouderwetse’ meter die de motortemperatuur aangeeft. Centraal in het dashboard zit een niet zo groot display, maar dat is wel verticaal uitgevoerd, wat handiger is voor het navigatiesysteem van TomTom (optie). De navigatie start wat traag, maar voldoet verder prima.

De voorstoelen hebben een soort kuipvorm, zitten prima en bieden lekker veel zijdelingse steun. Rechtsachter heb ik als bestuurder wel een flinke dode hoek, maar de tweede uitvoering (Techno) is al voorzien van een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Als optie is tevens helicopter­view mogelijk, ideaal bij inparkeren.

De Clio rijdt op zich wel prettig, maar Renault verbaast me met de opvallend harde afstemming van het onderstel. Een klinkerstraatje is echt niet fijn en ook dwarsrichels van viaducten op de snelweg komen erg hard door. De Clio stuurt wel mooi precies. De automatisch werkende parkeerrem is ook heel fijn, vooral bij verkeerslichten.

Conclusie

De Clio is al jaren een bestseller en met de verkleining van het aanbod in deze klasse krijgt de nieuwe versie er ongetwijfeld nog meer fans bij. De hybrideversie is mooi en fijn, maar voor het grotere publiek is de 0,9 driecilinder ook een heel goede keuze.

Delen