Animaties maken

ondernemen / informatie onthouden

Patiënten beeldende uitleg geven die ze beter begrijpen en onthouden. Dat is de missie van longarts Ralph Koppers.

Een aantal keer per dag vraagt longarts Ralph Koppers (56), werkzaam in het Medisch Centrum Leeuwarden, een CT-scan voor patiënten aan. En dan moet hij in 2015 vanwege nierstenen zélf zo’n onderzoek ondergaan. “In mijn eigen, vertrouwde ziekenhuis voelde ik me onzeker”, vertelt hij. “Het grootste deel van de informatie die mijn collega gaf, ging het ene oor in en het andere uit.”

Koppers weet heus wel dat patiënten vaak maar 20 tot 50 procent onthouden van wat ze in de spreekkamer horen. Maar na die persoonlijke ervaring valt het kwartje pas echt. Dat moet beter kunnen, denkt hij. In het belang van patiënten én zorgverleners. “Het kost immers veel extra tijd en geld als patiënten zich niet goed voorbereiden op een onderzoek of behandeling.” Niet lang daarna komt hij in contact met vorm­gever Edwin de Boer. Al pratende ontstaat het idee om samen een bedrijf te beginnen. Het doel: animaties maken met beeldende instructies en begrijpelijke uitleg over bijvoorbeeld een onderzoek of therapie, zodat patiënten die rond een ziekenhuisbezoek op hun gemak kunnen bekijken.

Een soort Netflix-abonnement maar dan met zorgorganisaties

Zeven jaar later beschikt Indiveo over een online bibliotheek met ruim 370 animaties over alle mogelijke onderwerpen, van bloedonderzoek en patiëntparticipatie tot specifieke ingrepen en behandelingen. Inmiddels maken meer dan dertig ziekenhuizen daar gebruik van. “We bieden een soort Netflix-abonnement, maar dan met zorganimaties”, aldus Koppers, die drie dagen als longarts en twee dagen voor zijn bedrijf werkt. “Afnemers betalen een vast bedrag voor toegang tot alle content. Ze kunnen die ook koppelen aan e-health-oplossingen zoals BeterDichtbij, Chipsoft HiX, Epic en Luscii.”

Stroperig

Een bedrijf runnen blijkt één grote ontdekkingsreis. Een eerste slimme zet van hem en zijn partner is om subsidie aan te vragen bij Stichting De Friesland, het subsidiefonds van de gelijknamige zorgverzekeraar. 60.000 euro krijgen ze toegekend. Daarmee maken ze een vliegende start. Wat ook helpt, is dat Koppers collega-longartsen in het MCL én drie andere Friese ziekenhuizen weet te enthousias­meren, zodat ze hun product daar kunnen piloten. Later gaat Indiveo samenwerken met het medisch-specialistische bedrijf VCL (Vrijgevestigd Collectief Leeuwarden), waar Koppers zelf deel van uitmaakt. “Als arts gaan zorgdeuren makkelijker voor je open. Het wekt vertrouwen dat ik vanuit de praktijk weet waar het over gaat.” Dan is de stroperige besluitvorming in de zorg hem ook niet vreemd, zou je denken. Toch valt die hem tegen. “Het duurt lang om dingen voor elkaar te krijgen, en dus om een bedrijf te kunnen opschalen. Ondernemen in de zorg betekent veel geduld hebben. Gelukkig zien we nu eindelijk een flinke versnelling.”

Ambities hebben Koppers en zijn compagnon nog genoeg. Zo contracteerde Indiveo onlangs het eerste Belgische ziekenhuis en maakt het bedrijf intussen ook animaties voor gemeenten, onder andere over schuldhulpverlening. Want waar ingewikkelde processen zijn, kunnen animaties uitkomst bieden. Gaat hij dan ook minder in het zieken­huis werken om meer tijd aan zijn bedrijf te besteden? “Nee, de balans is nu precies goed. De combinatie van dokter en ondernemer vind ik enorm inspirerend.”

Delen