Uber voor huisartsen
Met de app TouristDoc wil huisarts Peter van Ommeren toeristen in heel Nederland aan een huisarts bij hen in de buurt koppelen.
Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Diederik van der Laan
Vijf jaar geleden richtte Peter van Ommeren (43), naast zijn reguliere werk als huisarts, HotelDoc op: een mobiele doktersdienst voor buitenlandse toeristen in Amsterdam. “Omdat we merkten dat SEH’s en huisartsenposten overliepen van toeristen die daar met hun zorgvraag helemaal niet thuishoorden.” De onderneming – bemand door vijf zzp-huisartsen die diensten draaien van 24 uur – groeide met de jaren gestaag. “Inmiddels weten zo’n beetje alle hotelmanagers in de stad ons te vinden, net als de grote attracties, zoals de RAI en de musea. Soms schakelt de ambulancedienst ook naar ons door, als in de triage al naar voren komt dat een ambulance niet nodig is.”
Het succes bracht Van Ommeren op het idee om zijn doktersdienst landelijk een vervolg te geven. Samen met ICT’er Guido Terhorst en collega-huisarts Joep Schats heeft hij de app TouristDoc ontwikkeld. Vorig jaar februari stonden ze op het punt ‘live’ te gaan, toen COVID-19 roet in het eten gooide. “Van de een op andere dag was er geen toerist meer in Nederland. Dat gaf ons wel de kans om TouristDoc nog een jaar goed te testen en alle kinderziektes eruit te halen.”
Met een jaar uitstel is de app deze zomer gelanceerd. “Het is nu zaak om er ruchtbaarheid aan te geven onder huisartsen, want voordat we toeristen kunnen bedienen, hebben we eerst landelijke dekking nodig.”
Geen verplichting
Waar ze bij HotelDoc met een dienstenstructuur werken, hebben ze bij TouristDoc voor een soort ‘Uber-structuur’ gekozen. Van Ommeren legt uit hoe het werkt: “Huisartsen melden zich vrijblijvend aan via de gratis app als ze een keer een toerist willen zien, binnen een straal die zij zelf bepalen. Daarna controleren wij uiteraard een aantal zaken: BIG-registratie, bekwaamheidsverklaringen, verzekeringen. Wanneer een toerist een huisarts nodig heeft, meldt diegene dat via de app. Vervolgens krijgen alle huisartsen in de buurt die zijn aangesloten bij TouristDoc een notificatie, waarna een huisarts die tijd heeft voor een visite of consult op de praktijk de aanvraag accepteert. Dus als de huisarts een vol spreekuur heeft, langs het voetbalveld staat of op visite is, heeft hij geen verplichting.”
‘Het NZa-tarief voor buitenlandse patiënten is best aantrekkelijk’
Waarom huisartsen die al omkomen in het werk hiervoor zouden kiezen? “Als er veel toeristen zijn in de zomer, is het vaak wat rustiger met eigen patiënten. En als Jantje de ene toerist ziet en Pietje de volgende, dan is het geen zware belasting én ontlasten we samen de zorg op andere plekken. Bovendien zorgt het voor wat afwisseling in het werk. Je hebt vaak te maken met andere culturen, een andere ziektebeleving, onvoorspelbare pathologie. En ten slotte is het NZa-tarief voor buitenlandse patiënten best aantrekkelijk.” Maar daarvan gaat wel een deel naar TouristDoc. “Klopt, maar het leeuwendeel gaat naar de arts die het werk uitvoert; wij rekenen een klein percentage. Bij consulten op de praktijk iets meer, bij visites wat minder.”
Van Ommeren heeft er vertrouwen in dat een grote groep huisartsen warm zal lopen voor dit initiatief. “In Amsterdam kunnen we gewoon van start, daar kunnen we de dekking garanderen dankzij HotelDoc. Voor de rest van Nederland zal dat nog wel even duren. We willen kijken hoe het door collega’s ontvangen wordt en feedback ophalen. Het zou mooi zijn als de app in zomer van 2022 echt draait.”
2 reacties
Aardig idee, ik behandel overigens al alle toeristen die zich rechtstreeks bij mij melden…. Maar valt voor de toerist kennelijk niet altijd mee om een doc te vinden … Ik begrijp het afdrachtspercentage wel (hoeveel eigenlijk?) , maar wordt daarvoor ook de financiële/administratieve afhandeling gedaan ?
Maurice van Gelderen
27 september 2021 / 17:38De financiële afhandeling vindt inderdaad via de app plaats.
Er zijn sinds vorig jaar afzonderlijke tarieven voor buitenlandse toeristen. De afdracht is ongeveer het verschil tussen een reguliere passant en dit iets hogere tarief. Dit betekent dat de huisarts die het consult accepteert een passantentarief zal kunnen bijschrijven. UIteindelijk is het ons doel een zo groot mogelijke spreiding aan artsen te krijgen. Hierdoor is het voor toeristen makkelijker passende zorg te vinden.
Peter van Ommeren
5 oktober 2021 / 21:46