Service voor alleenwonenden
Voormalig industrieapotheker Rob van den Akker is een webservice gestart voor alleenwonenden: zodra iemand een dag geen teken van leven geeft, ontvangen zijn of haar buddy’s automatisch een e-mail.
Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Marco Okhuizen
Zijn hele werkleven heeft in het teken van het ontwikkelen van geneesmiddelen gestaan. Van zijn afstuderen in 1984 tot aan 2018 werkt Rob van den Akker (64) op verschillende R&D-afdelingen in de farmaceutische industrie. Uitdagend werk, maar ook ‘buitengewoon frustrerend’. “Het duurt ontzettend lang voordat je een middel op de markt krijgt en na tien jaar kan een project alsnog worden gekild.” Die frustratie zorgt er mede voor dat hij vroegtijdig zijn apothekersjas aan de wilgen hangt én op zoek gaat naar een andere uitdaging. Die vindt hij nadat hij begin 2019 in Het Parool leest dat in Amsterdam elke tien dagen iemand wordt gevonden die meer dan twee weken eerder is overleden. Van den Akker duikt in de materie.
“Jaarlijks overlijden alleenstaanden omdat ze thuis onwel worden of vallen, en niet meer in staat zijn hulp in te roepen. En Nederland telt ruim drie miljoen alleenstaanden, een groep die alleen maar groter wordt.”
Voor die groep bestaan al wel diverse initiatieven, ontdekt Van den Akker: “Er zijn bedrijven die bewegingssensoren installeren in huizen. Humanitas en het Rode Kruis organiseren dagelijkse telefooncirkels: neemt een belpartner niet op, dan is er mogelijk wat aan de hand. En dan is er nog de ‘noodknop’, die men om de hals kan hangen. Heeft mijn schoonmoeder ook, maar dat ding hangt naast haar bed. Bovendien: 80 procent van de senioren die vallen, overkomt dat in de badkamer. Wat niet wegneemt dat het prima initiatieven zijn, alleen niet erg laagdrempelig, zeker niet voor jonge alleenstaanden.”
Daarom bouwt Van den Akker een laagdrempelig alternatief, genaamd: thelifesigns.com. Op deze website geven alleenwonenden hun e-mailadres door en dat van een aantal ‘buddy’s’: vrienden, familie, kennissen. Vervolgens krijgt de alleenwonende elke dag een mailtje met een ‘levenstekenknop’ waarop hij moet drukken. Alleen als hij dat níet doet, krijgen de buddy’s een waarschuwingsmail.
‘Als genoeg mensen Life Signs gebruiken, gaan we mensenlevens redden’
Dit betekent wel dat iemand wellicht 24 uur moet wachten totdat er hulp komt. “Dat is niet ideaal, maar de meeste ongevallen in huis zijn valincidenten. Als je van de trap valt of niet meer uit bad kunt komen, dan overleef je die 24 uur wel. Overigens is deze dienst niet alleen bedoeld om levens te redden, maar óók om te voorkomen dat iemand die overlijdt pas weken later wordt gevonden.”
Probleemloze test
Vorig jaar heeft Van den Akker een test van een half jaar gedaan met een groep van 25- tot 85-jarigen. “Dat verliep probleemloos. Als iemand vergat op de knop te drukken, werd dat meteen opgemerkt. Alle mensen uit de testgroep zijn de service blijven gebruiken. Het is een kleine moeite én er zitten elke dag een ander sfeerbeeld en een positieve spreuk bij de e-mail.”
De e-mailservice is en blijft gratis, maar Van den Akker heeft wel ideeën om uit te breiden en daarvoor zal wel betaald moeten worden. “WhatsApp-signalering is nog sneller en laagdrempeliger, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. De eerste prioriteit is nu groeien. Want het is een kwestie van statistiek: als genoeg mensen Life Signs gebruiken, gaan we mensenlevens redden.”
5 reacties
Rob, wat een super idee. Paar vraagjes/opmerkingen, omdat ik zelf ook een moeder heb van 86, vorig jaar gevallen in de badkamer, gelukkig gevonden binnen 24 uur.
Veel “oudjes” hebben geen e-mail, is dit iets wat je dan ook zult gaan aanbieden als service (een eigen e-mail adres voor hem/haar).
Mijn moeder is a-technisch, dus er zal getraind moeten worden om e-mails zelfs te openen / herkennen op een mobiel / ipad etc.
Misschien een eigen app maken, die een push bericht / vraag geeft met bijv een tekst: “Yep alles goed met me schat” 😉 voor de Amsterdammers onder ons.
Inderdaad, de alarmknop is ergens in het huis, maar niet bij ma om de hals of pols. Daarom is dit idd een hele mooie oplossing.
Okko Koorn
17 mei 2021 / 11:40Beste Okko, Bedankt voor je reactie, Volgens het CBS heeft 87% van de 65 plussers thuis een breedband internet verbinding. In deze leeftijdsgroep heeft 72% een mobiele telefoon of smartphone. Mijn schoonmoeder is nu (net als je moeder) 86 en is met de LifeSigns begonnen na aandringen van haar dochters. Ze gebruikt een iPad en vergeet zelden op de knop te drukken en is nu een tevreden gebruiker. Misschien kun je je moeder ook zo ver krijgen?Groeten Rob
Rob van den Akker
17 mei 2021 / 13:51Eenvoud is het kenmerk van het ware! Vandaag gesproken met Rob over deze elegante en kansrijke oplossing.
Jan Taco te Gussinkl
18 mei 2021 / 16:38Hoe kan ik mijn daar voor aanmelden
Greaschramm eijer
20 mei 2021 / 16:20Beste Rob, wat een geweldig idee.
Hoe wil je hier meer aandacht voor krijgen?
Ben daar benieuwd naar, werk in het Amsterdam UMC en wellicht kan ik daar iets in betekenen.
MVG
Lucia
L ten Brinke
20 mei 2021 / 17:33