Peugeot E-208

autoportret / 'Achter het stuur is het ook een onmiskenbare Peugeot'

De gehele serie van de populaire Peugeot 208 heeft een ingrijpende facelift ondergaan. Vooral de volledig elektrische versie staat volop in de belangstelling.

Prijs vanaf € 34.150,-  Bijtelling 16 procent t/m € 30.000, daarboven 22 procent

Er zijn twee technische uitvoeringen van de E-208: met een 50 kWh batterij en 100 kW/136 pk elektromotor, of met 54 kW en 115 kW/156 pk. Daarmee is het aanbod exact identiek aan bijvoorbeeld Opel Corsa Elec­tric, tegenwoordig uit het­zelfde concern. Dat neemt niet weg dat juist de E-208 al van veraf niets anders kán zijn dan een Peugeot. In het front zijn zelfs de klauwen herkenbaar van de leeuw, al een paar eeuwen het kenmerk van Peugeot. Zo is hij een beetje stoer, maar ook wel sympathiek.

Achter het stuur is het ook een onmiskenbare Peugeot. Het volledig digitale instrumentarium is zichtbaar óver het opvallend kleine stuurwiel. Het is even wennen, maar het komt de afleesbaarheid ten goede en de blik is telkens een fractie korter van het wegdek.

‘Erg fijne stoelen voorin’

Herkenbaar zijn ook de ‘pianotoetsen’ direct onder het centrale display voor diverse functies: direct beschik-baar en een betere oplossing dan ‘alles’ via dat (10 inch) beeldscherm moeten bedienen. Daarin zit wel het TomTom-navigatiesysteem, dat wat traag opstart, soms fouten maakt en files noch wegversperringen weergeeft. In het begin is het ook onhandig dat de bediening van cruise­control en snelheids­limiet zodanig achter het stuur zit dat die op de tast moet worden bediend. De adaptieve functie laat ook op de kortste afstand nét te veel ruimte voor het Nederlandse verkeer. In de middenconsole zitten wel USB-aansluitingen, maar een draadloze oplaad­plek voor je gsm is niet aanwezig. 

De ruimte in de E-208 is iets te krap voor vier volwassenen. De bagageruimte is met 309 liter vrij beperkt en hierin ligt ook de laadkabel. De 208 verdient wel een compliment voor de erg fijne voorstoelen, met veel zijdelingse steun. Het kleine, niet-ronde stuur draagt na gewenning ook bij aan het zitcomfort. De bediening is verder eenvoudig.

Voor wie de voorkeur geeft aan de ecorijmodus is het onhandig dat deze na elke start opnieuw moet worden gekozen. Niet dat het verschil opzienbarend is, want met 100 procent lading voegt eco slechts 10 kilometer actieradius toe. Die ligt dan, heel optimistisch, net boven de 400 kilometer. Onder ideale omstandigheden scoort de E-208 een stroomverbruik rond 15 kWh/100 km, wat zou neerkomen op een bereik van 360 kilometer. In de praktijk, met wisselend verkeer, kom ik uit rond 300 km. Dat valt toch wat tegen.

De 208 rijdt erg prettig; inderdaad, als een echte Peugeot. Maar ik reed de GT-uitvoering op 17-inch wielen en ik denk dat een Active of Allure op 16-inch al minder hard stuitert op kleine oneffenheden. Hij stuurt wel lekker precies.

Conclusie

Als ‘echte Peugeot’ is de E-208 best een fijne auto in het gebruik. De elektrische versie is technisch niet onderscheidend of opzienbarend. Een bezwaar van zo’n ‘geëlektrificeerd’ bestaand model is de stevige aankoopprijs.

Delen