BYD Dolphin

autoportret / sterk punt is het stroomverbruik

Het nieuwe merk BYD is er een om zeer serieus te nemen. De Dolphin is hun kleinste model.

Prijs vanaf € 29.990,-  Bijtelling 16 procent tot € 35.000,-, daarboven 22 procent

De Dolphin is een relatief compacte hatch­back, formaat Golf, alleen wat hoger. Juist daardoor valt het ruime interieur op; vier volwassenen passen er prima in en het zit­comfort op de achterbank is verrassend goed. De bagageruimte met 345 liter inhoud overtuigt minder. Het gáát allemaal wel, al is het jammer dat er geen opbergvak voor de laadkabels in het front zit, terwijl daar eigenlijk genoeg ruimte voor bestaat.

Op de prima positie achter het stuur heeft de bestuurder zicht op twee schermen. Net boven de stuur­kolom is een kleine display met de meest noodzakelijke gegevens, die overdag soms niet goed afleesbaar zijn. Het centrale scherm is groter dan een A4 en is met één druk op de knop 90 graden te draaien. De verticale stand is vooral handig bij het gebruik van de navigatie. Zo kijk je digitaal verder weg. Het is jammer dat het verder fijn werkende systeem geen verkeersopstoppingen weergeeft en evenmin oplaadpunten toont. Daarvoor word ik verwezen naar een lijst met de adressen waar laadpalen staan. Maar in een stad of dorp waar ik niet thuis ben, zeggen die straatnamen me niks.

Op de weg is de Dolphin stevig geveerd en gedempt, maar gelukkig niet té hard

De bediening van de Dolphin is op vele punten net even anders dan we gewend zijn, zoals een draaiknop voor de keuze voor- of achteruit, maar die went snel. Op de weg is de Dolphin stevig geveerd en gedempt, maar gelukkig niet té hard. Hij stuurt lekker gemakkelijk en bij inparkeren zijn aan alle kanten camera’s beschikbaar, waarbij in het beeldscherm zelfs de afstand tot een obstakel in centimeters wordt aangegeven.

Eenmaal op kruissnelheid is er alleen wat wind- en bandengeruis. Alle moderne assistentiesystemen zijn aanwezig. Het is jammer dat ik telkens na inschakeling van de adaptieve cruisecontrol de relatieve afstand tot de voorligger moet instellen. Het storendst is de rijstrookcorrectie, die zelfs vaak een rukje aan het stuur geeft als ik van baan wissel en ik toch echt mijn richtingaanwijzer heb gebruikt.

De Dolphin kent technisch maar één uitvoering, met 150 kW/204 pk motorvermogen. Dat is meer dan genoeg voor normaal gebruik. Er zijn wel vier uitrustings­niveaus.

Een heel sterk punt van de Dolphin is het gunstige stroom­verbruik. In zeer wisselend verkeer kwam ik steeds uit op 15 à 17 kWh/100 km, wat heel netjes is. De accu meet 62 kWh. Bij 100 procent lading geeft de Dolphin consequent de WLTP-actieradius van 427 km aan. Die halen we natuurlijk niet, maar zo’n 375 km wel. Aan een snellader kan de Dolphin maximaal 88 kW laden, wat wel wat bescheiden is.

Conclusie

BYD is een serieus merk en deze compacte Dolphin overtuigt met tal van kwaliteiten die er echt toe doen. Het netwerk in Nederland verdient snelle uitbreiding, want er zijn poten­tiële kopers genoeg.

Delen