MG4 Electric

auto / Voldoet prima als gezinsauto

De moderne versie van het oude MG behoort inmiddels tot de gevestigde Chinese aanbieders.

Prijs vanaf € 30.785,-  Bijtelling 16 procent

De MG4 Electric is een vijfdeurs gezinsauto en niet de zoveelste SUV, maar een gewone hatchback. Met wat aardige details is het geen spectaculaire auto om te zien, maar gewoon heel acceptabel. Het interieur is net ruim genoeg voor vier volwassenen, en voor een gezinsauto voldoet dat prima.

De bagageruimte meet een redelijke 350 liter en heeft een in twee hoogtes te plaatsen vloer, waardoor indien gewenst een apart vak voor de laadkabel beschikbaar is.

Het opvallendste sterke punt van dit model is de zeer concurrerende prijsstelling. Er zijn twee technische uitvoerin­gen: de basisversie met een 51 kWh-accu en 125 kW/170 pk vermogen, en een versie met 150 kW/204 pk en een 64 kWh-accu. Deze laatste is er in twee uitrustings­niveaus en heeft ook een sterkere laadcapaciteit aan een openbare laadpaal (11 kW).

Ik reed die sterkste versie en ontdekte zodoende nog een heel sterk punt van deze MG: het heel bescheiden energieverbruik. Dat is uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl, maar met vooral veel 100 km/u op de cruise control kwam ik aan slechts zo’n 16 kWh/100 km. Deel 64 door 16 en het resultaat is een actieradius van 400 km. In de praktijk kom ik doorgaans net iets minder ver, maar dit is wel een heel mooie score.

‘Voldoet prima als gezinsauto’’

Ik leg de loftrompet even weg voor wat kritische opmerkingen. Het vervelendst aan de auto vind ik dat deze bij elke start teruggaat naar een basis­instel­ling, waardoor ik steeds opnieuw moet aangeven hoe ik het wil hebben. Dat varieert van de relatieve afstand van de adaptieve cruise-control tot uitschakeling van de knap irritant werkende rijstrook­begeleiding. Die cruise control werkt ook niet erg verfijnd; hij reageert af en toe te sterk op andere auto’s en accelereert soms met een slakkengang uit bochten. Opmerkelijk is ook dat de instelling van de airco uit zichzelf verspringt en het vraagt enige vingervlugheid om dit op het centrale display te corrigeren. Er blijkt ook geen coördinatie te bestaan tussen het navigatiesysteem en het dashboard waarop het resterende bereik op de accu is aangegeven. Als de accu nog 20 procent capaciteit heeft, begint het dashboard al te waarschuwen. Bij 10 procent doet het een serieuze poging om je als bestuurder in de stress te laten schieten, terwijl de eindbestemming overduidelijk haalbaar is. Eenmaal aan de laadpaal geeft de auto niet aan hoelang het duurt voordat er weer 100 procent accuvulling beschikbaar is.

De MG4 stuurt verder prima. De afstemming van het onderstel is vrij stevig. Op ruw asfalt of klinkers zijn de nodige afrolgeluiden te horen, maar dat komt ook omdat de hele aandrijving verder zo stil is.

Conclusie: in aanschafprijs en energieverbruik is de MG4 zeer concurrerend met de gevestigde merken in de elektrische middenklasse. Het is jammer dat een aantal praktische eigenschappen het rijplezier onnodig aantast

Delen