MG4 Electric
auto / Voldoet prima als gezinsauto
De moderne versie van het oude MG behoort inmiddels tot de gevestigde Chinese aanbieders.
Prijs vanaf € 30.785,- Bijtelling 16 procent
De MG4 Electric is een vijfdeurs gezinsauto en niet de zoveelste SUV, maar een gewone hatchback. Met wat aardige details is het geen spectaculaire auto om te zien, maar gewoon heel acceptabel. Het interieur is net ruim genoeg voor vier volwassenen, en voor een gezinsauto voldoet dat prima.
De bagageruimte meet een redelijke 350 liter en heeft een in twee hoogtes te plaatsen vloer, waardoor indien gewenst een apart vak voor de laadkabel beschikbaar is.
Het opvallendste sterke punt van dit model is de zeer concurrerende prijsstelling. Er zijn twee technische uitvoeringen: de basisversie met een 51 kWh-accu en 125 kW/170 pk vermogen, en een versie met 150 kW/204 pk en een 64 kWh-accu. Deze laatste is er in twee uitrustingsniveaus en heeft ook een sterkere laadcapaciteit aan een openbare laadpaal (11 kW).
Ik reed die sterkste versie en ontdekte zodoende nog een heel sterk punt van deze MG: het heel bescheiden energieverbruik. Dat is uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl, maar met vooral veel 100 km/u op de cruise control kwam ik aan slechts zo’n 16 kWh/100 km. Deel 64 door 16 en het resultaat is een actieradius van 400 km. In de praktijk kom ik doorgaans net iets minder ver, maar dit is wel een heel mooie score.
‘Voldoet prima als gezinsauto’’
Ik leg de loftrompet even weg voor wat kritische opmerkingen. Het vervelendst aan de auto vind ik dat deze bij elke start teruggaat naar een basisinstelling, waardoor ik steeds opnieuw moet aangeven hoe ik het wil hebben. Dat varieert van de relatieve afstand van de adaptieve cruise-control tot uitschakeling van de knap irritant werkende rijstrookbegeleiding. Die cruise control werkt ook niet erg verfijnd; hij reageert af en toe te sterk op andere auto’s en accelereert soms met een slakkengang uit bochten. Opmerkelijk is ook dat de instelling van de airco uit zichzelf verspringt en het vraagt enige vingervlugheid om dit op het centrale display te corrigeren. Er blijkt ook geen coördinatie te bestaan tussen het navigatiesysteem en het dashboard waarop het resterende bereik op de accu is aangegeven. Als de accu nog 20 procent capaciteit heeft, begint het dashboard al te waarschuwen. Bij 10 procent doet het een serieuze poging om je als bestuurder in de stress te laten schieten, terwijl de eindbestemming overduidelijk haalbaar is. Eenmaal aan de laadpaal geeft de auto niet aan hoelang het duurt voordat er weer 100 procent accuvulling beschikbaar is.
De MG4 stuurt verder prima. De afstemming van het onderstel is vrij stevig. Op ruw asfalt of klinkers zijn de nodige afrolgeluiden te horen, maar dat komt ook omdat de hele aandrijving verder zo stil is.
Conclusie: in aanschafprijs en energieverbruik is de MG4 zeer concurrerend met de gevestigde merken in de elektrische middenklasse. Het is jammer dat een aantal praktische eigenschappen het rijplezier onnodig aantast.
2 reacties
Ik ben het volledig eens met de eindconclusie, daarnaast wil ik ook aangeven dat de afhankelijkheid van de dealer/importeur Van Mossel mij zorgen baart. van Mossel heeft op mij geen goede indruk heeft achtergelaten.
na aflevering kwam ik er achter dat er geen vloermatten aanwezig waren en op een trekhaak onderbouw wacht ik alweer enkele weken. ( moeten uit China komen volgens de werkplaats) terwijl twee Nederlandse leveranciers de trekhaken gewoon kunnen leveren. toen ik de ruitensproeier aanzette spoot deze tegen de onderkant van de wissers en na verstelling op het dak. dit is een veiligheid issue en bij een apk keuring word de auto afgekeurd.
Dus de MG4 bevalt prima en over de verkoper geen klagen maar verder lijkt het op massa is kassa bij van Mossel.
Jan van de Wiel
24 juni 2023 / 19:05allo
ik kom uit belgie en ik heb ook een MG4 ik heb deze trekhaak in april besteld maar ik wacht nog altijd kunnen nog niet leveren ik oktober zou het lukken .ik heb contact opgenomen met brink
deze zitten over gans nl . kijk eens op site van brink . rond de 1000 euro alles in .
gtrs
stevens johnny
stevens johnny
2 augustus 2023 / 12:23