Jeep Avenger

auto / 'Direct alternatief voor diverse compacte elektrische SUV’s'

Prijs vanaf € 39.500,-,-  Bijtelling 16% tot € 35.000,- 22% daarboven

De liefhebbers zullen waarschijnlijk even moeten slikken. Is dit elektrische model wel een echte Jeep?

Van alle kanten en op de gekste plaatsen kom ik logo’s tegen, vooral twee rondjes en zeven verticale streepjes, een verwijzing naar het front van de iconische Jeep uit de Tweede Wereld­oorlog. Onderhuids is de Avenger in hoge mate identiek aan zijn ‘neefjes’ binnen het Stellantis-concern, zoals de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka E. Natuurlijk loopt de Avenger als nieuweling voorop, met de 54 kW-batterij en de 115 kW/156 pk sterke elektromotor. De andere modellen krijgen die ook snel.

OK, wat is er typisch Jeep? Bij de ‘rijmodi’ biedt de auto ook de keuze voor de standen ‘modder’, ‘zand’ en zelfs ‘sneeuw’. Ik heb de verleiding weerstaan om hem ruig terrein in te sturen, want hij heeft uiteindelijk alleen voorwielaandrijving, maar het idee is leuk.

Storend is dat de Avenger na het starten steeds zelf kiest voor de rijmodus ‘Normaal’, terwijl ik hem op ‘Eco’ wil houden. Na een paar keer wegrijden vergeet je dit, dus wat heeft die keuze dan voor zin? Ik mis overigens ook een ‘hold’-functie op de elektrische handrem.

Een heel keurig stroomverbruik

In grote lijnen ben ik best tevreden over de Avenger, als ik het typische karakter van het merk Jeep even vergeet. Hij is lekker comfortabel, er zitten vrij sterke kuipvormige voorstoelen in en natuurlijk is hij mooi stil, met uitzondering van het bandengeluid op sommige soorten asfalt.

Het hele instrumentarium is digitaal, al is er wel een heuse draaiknop voor het audiovolume. Heel goed ook dat de airco een eigen bedieningspaneel heeft. Het instrumentarium heeft enige keuzemogelijkheden voor de indeling. Niet handig bij het het navigatiesysteem: eerdere bestemmingen zijn lastig terug te vinden.

Het interieur is ruim genoeg voor twee volwassenen en twee kinderen; met vier volwassenen wordt het krap. De bagageruimte meet 355 liter, dat is niet gek. De vloer van de bagageruimte kan onder een hoek blijven staan, dat is handig met het oog op de laadkabel.

De Jeep belooft dat hij aan de snellader met 100 kW kan laden, maar aan een 150 kW-installatie kwam hij toch niet verder dan 44 kW. Dat valt me tegen, maar hoe vaak heb je die snellader nodig? Ik stel namelijk vast dat de Avenger een heel keurig stroomverbruik kent. Meestal reed ik zo rond de 16 tot 17 kW/100 km, maar op een lange rit op de – fijn werkende – adaptieve cruise control zat ik zelfs onder de 14. Knap, met deze ehh… stroomlijn. Met 100 procent lading laat de Avenger heel stoer een actieradius zien van 400 km en in dat laatste geval kwam ik daar heel dicht bij. Meestal kwam de berekening uit rond de 350 km.

Conclusie

De Avenger is een direct alternatief voor diverse compacte elektrische SUV’s, binnen en buiten hetzelfde concern. Hij is opvallend zuinig en best comfortabel, maar niet zo ruim. Natuurlijk kan het uiterlijk alsnog doorslaggevend zijn.

Delen