Renault Austral

auto / 'Het veercomfort valt echt tegen'

Met de Austral is Renault nu ook vertegenwoordigd in de categorie grotere middenklasse SUV’s.

Prijs vanaf € 37.330,- Bijtelling 22 procent

Renault kiest bij de Austral voor twee verschillende hybridetechnieken. In beide gevallen is er een nieuw ontwikkelde 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor. Als mild-hybrid levert die 96kW/130pk, waarbij de elektromotor dus alleen maar assisteert.

Daarnaast is er een full-hybrid, met een combinatie van twee elektromotoren naast die benzinemotor, die aan elkaar zijn gekoppeld met een achttraps automatische transmissie. In die vorm is er 147kW/200pk ter beschikking en dat is de versie die ik reed. In verder identieke uitvoeringen zit er € 4.000,- prijsverschil tussen die twee aandrijvingen.

‘Het veercomfort valt echt tegen’

Over smaak valt niet te twisten, maar de Austral vind ik uiterlijk best geslaagd. Hij oogt wat groter dan hij werkelijk is: nét 4,5 meter. De proporties zijn goed, er zitten een paar aardige details in het uiterlijk – zoals het gemoderniseerde logo – maar geen onnodige lijnen. Het mooie en sfeervol afgewerkte interieur is ruim genoeg voor vier of zelfs vijf volwassenen.

De bediening is niet altijd helemaal logisch; zo zitten de drie stengels rechtsachter het stuur nogal dicht op elkaar. Het navigatiesysteem is prima en werkt ook goed ‘mondeling’ op Google Assistant.

Voorin valt op dat de stoelzittingen wat kort zijn. De achterbank is in twee ongelijke delen verschuifbaar (optie), dat maakt het interieur wat variabel, met uiteraard iets meer bagageruimte. De minimale maat hiervan is 487liter. Dat is minder dan de meeste concurrenten bieden, maar ja, de hybride-accu eist onder de vloer z’n ruimte op.

Wat echt tegenvalt, is het veercomfort. Op de snelweg gaat het best, maar een klinkerstraatje lijkt meer op een kermisattractie. Dat verwacht ik niet van een Franse auto.

Echt heel gelukkig word ik niet van het hybridesysteem. De logica in de keuze voor elektrische aandrijving of de brandstofmotor is vaak niet te volgen. Het is mooi dat op de snelweg bij 100km/u op de (adaptieve) cruise control soms flinke stukken elektrisch worden afgelegd, maar in situaties waarin de benzinemotor niet efficiënt kan zijn (wegrijden, wisselende snelheid in stadsverkeer), kiest de Austral vaak juist níet voor elektrische aandrijving. De benzinemotor is op zich mooi stil, maar de trillingen van de driecilinder zijn soms voelbaar in het stuur.

‘Objectief gezien zijn in deze (prijs)klasse andere merken het overwegen waard’

Hybridetechniek dient uiteraard om het verbruik te drukken. In wisselend verkeer kwam ik op een gemiddelde van 1 op 15,5 en dat vind ik echt tegenvallen. Ik vermoed dat de mild-hybrid gemakkelijk een vergelijkbaar verbruik scoort en voor ons verkeer genoeg vermogen biedt.

Conclusie: De Renault Austral is een welkome aanvulling op het brede aanbod SUV’s van dit formaat. De trouwe Renaultrijder die zorgvuldig de juiste specificatie kiest, zal er gelukkig mee zijn. Objectief gezien zijn in deze (prijs)klasse andere merken het overwegen waard.

Delen