Hyundai Kona
auto / 'Verbruik is echt héél netjes'
Het is altijd spannend als een succesvol model wordt vervangen. Zoals nu de Kona.
Prijs vanaf € 29.995,- Bijtelling 22 procent
De nieuwe Kona is in elke dimensie net even groter dan zijn voorganger. Dat zal zijn redenen hebben, maar hoe staan tevreden Kona-rijders hier tegenover? Over smaak gaan we niet twisten, maar de Kona heeft opnieuw een lekker onderscheidend uiterlijk gekregen, dat is op zich al een goede eigenschap. Aerodynamisch zit hij slim in elkaar, met veel ‘gladde details’ en er zit een volledig elektrische versie in de pijplijn die uiterlijk vrijwel identiek wordt.
Voorlopig is de Kona er met een 1,0 liter driecilinder mild hybrid (88 kW/120 pk) en met een 1,6 liter viercilinder full hybrid (104 kW/141 pk). Ik reed met deze laatste en al is er aan die aandrijflijn geen schroefje anders dan in de vorige Kona, wist hij me toch te bekoren. In combinatie met de standaard zestraps automaat is de Kona met deze motor heerlijk soepel en stil.
Verbruik is echt héél netjes
Zoals het een moderne hybride betaamt, moet je scherp opletten om te zien wanneer de techniek kiest voor elektrische aandrijving. Dat gebeurt ook vaak gewoon op constante snelheid. Het brandstofverbruik is natuurlijk sterk afhankelijk van die elektrische inzet. De boordcomputer was soms nog net iets optimistischer, maar in gewoon, gevarieerd Nederlands verkeer kwam ik (kilometers gedeeld door liters, helemaal aftanken) tot een verbruik van 1 op 20,3. Dat is echt héél netjes voor een SUV van dit formaat.
Het interieur is lekker ruim voor vier volwassenen, maar de bagageruimte is met 407 liter inhoud geen winnaar in deze klasse. De voorstoelen zitten in de laagste stand al vrij hoog en zijn in alle richtingen verstelbaar. Het zitcomfort is heel prettig.
Het hele instrumentarium is digitaal en vrij eenvoudig. Het navigatiesysteem werkt niet alleen prima, maar weet me ook te verbazen. Zelfs zonder ingevoerde bestemming begeleidt het systeem me heel fraai op wegen met trajectcontroles. Het geeft niet alleen aan dát die er zijn, maar ook wat mijn gemiddelde snelheid daar is.
Zoals zoveel moderne auto’s reageert de Kona naar mijn smaak net te hard op kleine oneffenheden in het (snel)wegdek. Verder is het rijcomfort heel prettig, mede vanwege het bedieningsgemak van de op zich gecompliceerde techniek. De besturing is nogal sterk bekrachtigd, maar ach, hij doet alles wat ik verwacht.
Ondanks zijn grotere maatvoering is de Kona dankzij de camera’s rondom scherp in te parkeren. Fijn dat de Kona ‘onthoudt’ dat ik de elektrisch bediende handrem ingeschakeld wil houden bij verkeerslichten. Jammer dat ik steeds opnieuw moet kiezen voor de ECO-modus.
Conclusie
De Kona is opnieuw een onderscheidende SUV. De aandrijflijn in de testauto is nog volledig up-to-date, met een keurig brandstofverbruik. Het rijcomfort is groot. Vijf jaar volledige garantie onderstreept de kwaliteit van Hyundai.