Hyundai Bayon

In het rijk gevulde modellenaanbod van Hyundai was nog een gaatje. De Bayon vult dat nu.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Hyundai 

Hyundai had al de Kona, een stoere, compacte SUV. De Bayon is ruimer dan een hatchback en uiterlijk meer ingetogen dan de Kona, ondanks wat onnodige ‘plooien’ in het plaatwerk. Technisch leunt hij op de i20. 

Prijs vanaf € 21.695,- Bijtelling 22 procent

Ruimte is in een gezinsauto altijd welkom. De Bayon is wat hoger en heeft een voldoende ruime instap. Als het moet, kunnen vier volwassenen er prima in zitten en dan is er vooral veel hoofdruimte. Twee ISOFIX kinderzitjes passen makkelijk achterin. De voorstoelen zijn prima (al is de rechter niet in hoogte verstelbaar) en de achterbank zit ook opvallend goed. 

Het dashboard is niet heel spannend en gemaakt van harde, zwarte kunststof. Het digitale instrumentarium is klassiek ingedeeld. Centraal zit een display voor diverse functies, maar – heel goed – de airco heeft een eigen bedieningspaneel. In het display zit in de testauto onder meer een traag en omslachtig werkend navigatiesysteem. De vloer van de bagageruimte is op twee niveaus te plaatsen en de hoedenplank kan verticaal tegen de rugleuning van de achterbank schuiven, wat handig kan zijn. De bagageruimte overdondert met zijn inhoud van 321 liter niet echt, maar is wel groter dan die van de i20 met dezelfde motor. Ik hoor u denken: wat heeft de motor met de bagageruimte te maken? De Bayon is uitsluitend leverbaar als ‘mild hybrid’ en de daarvoor benodigde batterij moet ergens blijven, vandaar. 

‘De achterbank zit opvallend goed’

Het goede van het 48V-systeem met een elektrische hulpmotor is dat het op de achtergrond assisteert; de Bayon rijdt nooit elektrisch. De 1,0 liter motor met 74 kW/100 pk is voor de meeste Bayon-kopers sterk genoeg. Hij is gekoppeld aan een prettig schakelende zesbak. Er is ook een versie met een zeventraps automaat, dan levert dezelfde motor 88 kW/120 pk. Verder zijn er vijf uitrustingsniveaus. Het doel van de mild hybrid-techniek is uiteraard een lager verbruik. Maar waar de i20 met zijn motor destijds zeer overtuigde, komt deze bij de Bayon niet zo uit de verf. Ik reed gemiddeld steeds tussen 1 op 17 en 18. Niet gek, maar ik hoopte op 1 op 20, wat onhaalbaar bleek.

De Bayon rijdt verder prima, veert aangenaam en stuurt voldoende nauwkeurig. De bediening roept nergens vragen op, alleen de waarschuwingssystemen overdrijven nogal eens, je neemt ze algauw niet meer serieus. De samenwerking tussen koppeling, transmissie en gaspedaal vraagt even gewenning. De carrosserie is wat onoverzichtelijk, ik zou ‘m niet willen zonder de vlijmscherpe achteruitrijcamera, maar die ontbreekt in de basisversie.  

Conclusie: de Bayon is geen opmerkelijke auto maar vooral een alternatief voor wat veel andere merken al bieden. Het is kwalitatief wel een topproduct, wat wordt onderstreept door vijf jaar volledige garantie. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*