Scoren
Sommige mensen in mijn social media tijdlijn hadden weinig tijd nodig om Leon van Halder (bestuursvoorzitter van Radboudumc) af te serveren met termen als ‘juichaapje van het huidige kabinetsbeleid’ na zijn oproep aan het kabinet om niet weer een stelselwijziging door te voeren. Natuurlijk, Van Halder was in het verleden secretaris-generaal van het ministerie van VWS, maar als ziekenhuisbestuurder ziet hij nu ook de andere kant van de spiegel. En dat maakt hem wel degelijk tot iemand die de moeite waard is om serieus naar te luisteren.
Bovendien, Van Halder is niet zwart-wit. Hij benoemt ook wat beter kan in het huidige stelsel. En dat zijn stuk voor stuk relevante dingen, maar ook allemaal dingen die binnen het huidige stelsel oplosbaar zijn. Van Halder heeft gelijk als hij stelt dat het veel waardevoller is om de energie daarop te richten dan op een stelselwijziging waaraan patiënten niets hebben en die professionals afhoudt van waar het om gaat.
Van Halder staat gelukkig niet alleen in zijn opvatting dat versterking van het huidige stelsel de voorkeur geniet. En het is niet voor het eerst dat de Euro Health Consumer Index de hoeders van ons huidige stelsel gelijk geeft, door ons zorgsysteem in zijn nieuwe jaarlijkse index tot koploper in Europa te bestempelen, met een gemiddelde score die er niet om liegt: een 9,3. Natuurlijk wordt door sommigen ook deze score weer direct weggezet als ‘niet relevant’. Maar wat me wel opvalt, is dat het vooral zorgaanbieders zijn die dit doen, terwijl die score juist gebaseerd is op de waarde voor patiënten. En voor wie is de zorg bedoeld?
5 reacties
Herhaaldelijk in de verschillende publicaties vermeld het rapport zelf: ““the HCP takes care to state that the EHCI is limited to measuring the “consumer friendliness” of healthcare systems, i.e. does not claim to measure which European state has the best healthcare system across the board.” Chapter: 1.3.1.1 “So what are the Dutch doing right?” rapport vermeld: “160 primary care centres which have open surgeries 24 hours a day, 7 days a week”.
Kent U ze? Ik niet?
Zelfde speculatie als in vorige rapporten zijn gewoon copy paste:
“Here comes the speculation: one important net effect of the NL healthcare system structure would be that healthcare operative decisions are taken, to an unusually high degree, by medical professionals with patient co-participation. Financing agencies and healthcare amateurs such as politicians and bureaucrats seem farther removed from operative healthcare decisions in the NL than in almost any other European country.”
Een sprookje uit Zweden.. voor juichaapjes… Halder staat niet alleen..
En dan nog fijntjes zo’n sneer van Frank van Wijsk:”door sommigen”. De WHO e.a. nemen het EHCI rapport ook niet serieus. Te weinig juichaapjes ingekocht door het grote geld….
G K Mitrasing
31 januari 2017 / 11:23Die “consumer friendliness” heeft betrekking op de rechten van de patiënt, het verstandig gebruik van geneesmiddelen, het goede resultaat van de behandeling en de service. Noem het maar niets zeg.
Frank van Wijck
31 januari 2017 / 11:51Rapport: “It has to be emphasized that the following discussion does contain a substantial amount of speculation outside of what can actually be derived from the EHCI scores”.
Selectief selecteren of negeren is een kunst..
G K Mitrasing
31 januari 2017 / 12:03We moeten ons realiseren dat dit cijfer wel degelijk iets zegt over de positie van NL zorg op de wereldranglijst. We zijn inderdaad de beste ter wereld, echter in de zorg kun je nooit zeggen dat je de beste bent, want voor dat je het weet sterft er iemand onder je handen. Alle westerse landen kampen met dezelfde problemen op het gebied van service, kwaliteit en veiligheid, alleen NL zorg iets minder dan andere landen. En dat rechtvaardigt een 9,3.
Echter, we weten eigenlijk niet precies hoe ver we van een 10 verwijderd zijn…
Henk Handlogten
31 januari 2017 / 16:43Wat zou het een verademing zijn:
1. eindelijk eens stoppen met uberhaupt dat EHCI rapport te benoemen ( het was namelijk flut, het is flut en het blijft flut ) :
https://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Nieuws/2017/1/Nederlandse-zorg-scoort-93-op-Euro-Health-Consumer-Index/
https://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Nieuws/2016/1/KPMG-Nederlands-zorgstelsel-excelleert-niet/
2. stoppen met jeukzinnen als ” deze discussie leidt immers alleen maar af van” .
Dit soort zinnen dienen slechts het platslaan van een discussie die een enkeling blijkbaar onwelgevallig is.
De zin suggereert dat de gebruiker ervan het beter weet, en tevens de agenda van de discussie bepaalt.
Onzin dus; niet meer doen hoor!
E.Kriek
31 januari 2017 / 18:10