Serieus nemen

Toegegeven, de Nederlandse Zorgautoriteit kon wel weer even een leuk nieuwtje gebruiken. En ook minister Edith Schippers zal blij geweest zijn dat de NZa weer eens positief in het nieuws kon komen. Niet voor niets zegt ze verheugd te zijn dat steeds meer mensen de NZa weten te vinden als loket om mogelijke misstanden in de zorg te melden. Je hoort bijna haar opluchting. Het aantal meldingen dat de NZa ontvangt, is in 2013 verdubbeld, laat de marktmeester in een persbericht weten. En met die meldingen is wat gedaan ook, want ze hebben geleid tot 91 interventies zoals aanwijzingen of boetes.

Zulk nieuws is makkelijk scoren voor wie kritiek heeft op de NZa, bijvoorbeeld door te stellen dat veel meer klachten over de NZa gaan dan dat zij zelf klachten binnenkrijgt en behandelt. Sinds de opkomst van social media heeft iedereen over nagenoeg alles verstand van zaken. Niets mis mee, maar laten we niet de nuance verliezen. Meldingen over upcoding, over zorg die niet geleverd maar wel gedeclareerd is, over onjuiste betaaltitels of over het ontbreken van informatie dienen wel degelijk serieus genomen te worden. En de hoeveelheid meldingen die binnenkomt, geeft aan dat een marktmeester voor de zorg nodig is.

Het nieuws dat ziekenhuizen op dit moment extra kosten maken om hun declaraties uit 2012 en 2013 nog eens goed te controleren, laat zien dat de zorg deze marktmeester ondanks alle recente kritiek nog wel degelijk serieus neemt.

Terecht, vind ik.

Delen