Slimme apotheker
Ik mag Ellen Maat wel (programmadirecteur innovatie en ICT bij VWS). Zij zegt het gewoon hardop: “Er komt geen subsidie. Dat is gedaan, maar het werkt niet. Als het geld op is, zakt het in elkaar”. Ze heeft het hier over de ontwikkeling van e-health in de zorg, en ze heeft natuurlijk groot gelijk. Ook als ze stelt dat e-health niet aan de zorg moet worden toegevoegd, maar er een onderdeel van uitmaakt. De overheid wil wel bevorderen dat dit gebeurt, door wetgeving die e-health in de weg staat aan te passen, maar verder is het aan het veld zelf om hierop actie te ondernemen.
Hoe mooi en simpel dit kan, bewijst apotheker Mathijn Brummelhuis van Lloyds Apotheek Eibergen. Hij plaatste zelfgemaakte voorlichtingsfilmpjes op Youtube (www.youtube.nl/escuraeibergen). Niet alleen een reclamefilmpje over zijn eigen apotheek (goede smaak in muziek trouwens die man), maar ook inhoudelijke filmpjes. Over inhalatie-instructie in de apotheek bijvoorbeeld, over antibiotica en maagdarmklachten, over incontinentiebegeleiding en over spruw bij baby’s.
Brummelhuis ziet dit vooral als toevoeging op zijn bestaande dienstverlening, geheel in lijn met wat Ellen Maat stelt dus. En hij stelt terecht dat dit goed aansluit bij de groeiende interesse van 50-plussers – een van zijn belangrijkste klantengroepen – in internet. Hopelijk is hij ook zo slim dat hij een poster in de apotheek heeft hangen met de boodschap Bezoek ons ook op Youtube’. Zo niet, dan mag hij deze tip meteen met gesloten beurs van me overnemen.
Zijn tip voor starters: plaats regelmatig een nieuw filmpje op Youtube, blijf bezoekers genereren. “De apotheker moet nodig op marketingcursus”, zei emeritus hoogleraar farmacie Jan de Jong al in 2006. Brummelhuis heeft het begrepen.