Smet op het blazoen
Als KWF Kankerbestrijding ons heeft willen wakker schudden, dan is dat gelukt. De campagne, Aandacht a.u.b., maakte in zijn korte bestaan heel wat tongen los. Het was echter snel duidelijk dat KWF geen enkele reden had om blij te zijn met de reacties. Een kleine bloemlezing van Twitter: ‘Rampzalige communicatie’, ‘Zo erg, lukte me niet om tot het einde te kijken’, ‘Als deze campagne echt van KWF is, slaan ze de plank wel stevig mis’ en ‘Laat het nooit aan patiënten zien’.
KWF verweerde zich in eerste instantie tegen de stroom aan negatieve kritiek door te stellen dat het nooit de bedoeling was dat patiënten deze campagne onder ogen zouden krijgen. Het was een campagne voor zorgprofessionals die in de ziekenhuizen werken, stelde het. Dat mag zo zijn, maar het is natuurlijk een uiterst naïeve gedachte dat buiten die zorgprofessionals om niemand zou meekijken. Nooit van internet gehoord KWF? Nooit bij stilgestaan dat mensen social media zoals Twitter zouden gebruiken om hun verbazing over de campagne te delen?
KWF stelde verder dat de campagne een bijdrage moest leveren aan haar doelstelling om kankerpatiënten een betere kwaliteit van leven te bezorgen. Het is zonder meer waar dat de bejegening van patiënten door zorgprofessionals hierin een rol speelt, maar die bejegening verander je niet door mensen voor de gek te houden in een volkomen over the top product. KWF heeft zichzelf hiermee geen dienst bewezen. Gelukkig zag het dit in de loop van vrijdagmiddag in en maakte het bekend de campagne stop te zetten. De doelgroep blijft achter met de vragen welk doel die überhaupt had moeten dienen en hoeveel geld die heeft gekost.
3 reacties
Met een mengeling van verbazing en boosheid heb ik naar de campagnefilm gekeken. Humor an sich is moeilijk: soms is iets gewoon echt niet leuk of grappig. Om deze sketches had ik, ook als het niet over het emotioneel zeer beladen onderwerp kanker was gegaan, niet kunnen lachen. Maar wat het KWF bezielde om een zeer ernstige ziekte als kanker met komedie te verbinden begrijp ik niet. Des te meer omdat ik, als partner van een kankerpatiënt, mij totaal niet kan vinden in het beeld dat het KWF in deze sketches schetst van de zorgprofessionals. Mijn partner en ik zijn louter met empathie bejegend door alle artsen en verpleegkundigen die bij de behandeling betrokken waren. Als coassistent waren mijn ervaringen al niet anders. Zorgprofessionals zijn zeer begaan met kankerpatiënten en zij doen hun uiterste best om rekening te houden met de gevoelens van deze kwetsbare patiëntengroep. Als arts in spé vind ik het door het KWF geschetste beeld van de zorgprofessional dan ook zeer schofferend. Met deze campagne draagt het KWF bij aan de negatieve beeldvorming van de Nederlandse medicus door de media, die al een aantal jaren aan de gang is.
B. Grit
16 december 2013 / 11:01Beschamend en zonde van al dat geld. Tenzij wordt geredeneerd “Het doet er niet toe hoe ze over je praten, als ze er maar over praten”.
Jan Taco teGussinklo
16 december 2013 / 16:44@Grit: Schofferend is het enig juiste woord. Uw reactie is volstrekt begrijpelijk.
@Jan Taco: Die redenering kan ik mij in het geval van KWF niet voorstellen. Er schijnt echt serieus over nagedacht te zijn, begrijp ik uit het verweer.
Frank van Wijck
16 december 2013 / 23:04