Stoelendans
Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen doet een oproep aan Zorgverzekeraars Nederland en Patiëntenfederatie Nederland: ‘Ga niet op de stoel van de dokter zitten’. Het is een reactie op het pleidooi van ZN en de Patiëntenfederatie voor een recht op digitale zorg.
Opvallend genoeg lezen we welgeteld twee zinnen verderop in de reactie van VPHuisartsen: ‘Onze patiënten zitten niet te wachten op veel meer digitale en onpersoonlijke tools’. Hoe ironisch is dat? De vereniging doet hiermee niets anders dan op de stoel van de patiënt gaan zitten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, zeker niet als je andere partijen verwijt op jouw stoel te gaan zitten.
Volgens VPHuisartsen hebben ZN en de Patiëntenfederatie geen begrip voor wat ‘onze patiënten’ nodig hebben. Dat is de vraag. Immers, ‘de patiënt’ bestaat niet, en de twee partijen stellen niet dat digitale zorg de standaard moet worden voor álle patiënten, maar dat mensen moeten kunnen kiezen of ze digitale zorg willen.
“De vereniging doet hiermee niets anders dan op de stoel van de patiënt gaan zitten.”
Daarbij gaat het bovendien niet om ‘veel meer’ digitale tools, maar om de mogelijkheid om de al bestaande digitale middelen breder in te zetten. Dat ‘veel meer’ is dus beside the point. En of digitale zorg per se onpersoonlijk is, is trouwens ook een goede discussie waard.
Net als de vraag of patiënten het erg vinden als een deel van de zorg die ze ontvangen minder persoonlijk is. Face-to-face contact voor een routinecontrole die ook digitaal kan plaatsvinden, voegt voor zowel de arts als patiënt weinig toe.
5 reacties
Hallo Frank, bij de draaideur komt de deur terug. Heel typisch en heel herkenbaar. Wat is persoonlijk? Zo spraken retailers ook 5 a 10 jaar geleden. Dit is een vorm van een verdedigend spel, waarbij niet de patient centraal staat, maar de huisarts. Kort samengevat: “kletskoek met honing”.
Ok van Megchelen
30 juli 2021 / 11:08Je hebt helemaal gelijk met die retailers Ok. De zorg loopt enorm achter op andere sectoren in digitalisering. Maar de wal zal het schip vanzelf keren.
Frank van Wijck
30 juli 2021 / 11:18Leuk.
‘ Wie zit op de stoel van de patiënt’.
Een subjectieve en niet onafhankelijke persoon, die op afstand columns schrijft, die nog nooit een patiënt heeft gezien in de vorm van zorgverlener- zorgvrager;
Die verborgen agenda’s heeft;
Die meent ( op basis van WAT? ) dat hij de spreekbuis is van ‘ de patiënt’ ;
of een vereniging die duizenden huisartsen vertegenwoordigt, met beide voeten in de klei?
E.Kriek
30 juli 2021 / 23:27Zoals al – veel – vaker gezegd Edward: ik afficieer mijzelf niet als spreekbuis van de patiënt. Je leest dat nergens van mij, ik stel het nooit.
Frank van Wijck
30 juli 2021 / 23:48Zoals al -veel- vaker gezegd, Frank;
ik lees namelijk:
‘ Opvallend genoeg lezen we welgeteld twee zinnen verderop in de reactie van VPHuisartsen: ‘Onze patiënten zitten niet te wachten op veel meer digitale en onpersoonlijke tools’. Hoe ironisch is dat? De vereniging doet hiermee niets anders dan op de stoel van de patiënt gaan zitten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, zeker niet als je andere partijen verwijt op jouw stoel te gaan zitten. ‘
Je hebt een kort geheugen.
Geen actieve herinnering, blijkbaar.
Je manifesteert jezelf als ‘ stem van de patiënt’ . Echt.
En nu, om een ‘ wellus-nietus’ discussie te voorkomen:
Onafhankelijk onderzoek dus!
Evidence!
Bijvoorbeeld:
‘ Highlights
•
The e-health user is mainly young, healthy and literate, showing a digital divide in the opportunities of health promotion through the ICT.
•
Internet use for health purposes is affected by experience and satisfaction with the healthcare system, but not with the GPs.
•
Being satisfied with GPs’ involvement in decision-making is a key factor affecting the patient behaviour of sharing e-health findings with the GP.
•
In the patient–web–physician triangulation, GPs play an important role in improving the ‘appropriateness’ of the Internet use.’
Een Italiaans onderzoek. Gepubliceerd in Sciencedirect.
Of:
‘ The researchers found that many of the clinical claims made about the most commonly used eHealth technologies were not substantiated by empirical evidence. The evidence base in support of eHealth technologies was weak and inconsistent and importantly, there was insubstantial evidence to support the cost-effectiveness of these technologies. ‘
PLOS org.
En over e-health in palliative care ( waarom geef ik eigenlijk deze link? )
Doe je werk gewoon, en zoek het maar op:
‘ Conclusions:
There is limited evidence around the effectiveness of eHealth interventions for palliative care patients, caregivers, and health care professionals. Focused research on information needs and high-quality clinical trials to assess their effectiveness are needed.’
Jij en ik weten het:
De NPCF is slechts een aanjaagteam van VWS.
Als je deze club, als journalist zijnde, aanhaalt als bron, dan verlies je het laatste beetje geloofwaardigheid dat nog resteert.
Ik zou me kapot schamen in jouw plaats.
Je bent geen journalist, maar lobbyist.
Wees daar eindelijk een keer duidelijk over!
Dank.
E.Kriek
31 juli 2021 / 22:57