T.e.a.b.
Als je de reacties op Twitter mag geloven, staat de belangstelling van private investeerders voor een aantal ziekenhuizen in ons land zo ongeveer gelijk aan het einde van de beschaving. ‘Barbarians at the gate?’, lees ik bijvoorbeeld. Maar ook: ‘Niet goede zorg, maar winst staat voorop. Walgelijk’ of: ‘Slechte zaak voor het hart in de zorg’. En: ‘Een uitdaging voor het nieuwe kabinet’.
Maar het valt te betwijfelen of het nieuwe kabinet hier veel tegen gaat ondernemen. Het rijtje ziekenhuizen dat in de berichtgeving (oorspronkelijk van NRC Handelsblad, afgelopen zaterdag) voorkomt, is iedereen bekend. Het zijn ziekenhuizen die op omvallen staan. En omdat VWS heeft gezegd dat systeemziekenhuizen niet meer bestaan, valt redding door de overheid niet te verwachten. Door wie dan wel? Door andere ziekenhuizen die er financieel beter voorstaan? Die zullen zo’n ziekenhuis uitkleden tot basispost die alleen diagnostiek en kleine verrichtingen mag doen, maar verder alle patiënten moet doorverwijzen. Barbarians at the gate?
De vraag is of het met private investeerder slechter wordt. Zou bij hen echt de winst voorop staan en niet de zorg? Ik denk dat die twee niet zonder elkaar kunnen. Als de zorg niet goed is, blijft de patiënt weg en is van winst geen sprake. De 15 tot 20 procent winst waarover het in de berichten gaat, zal vooral komen uit het efficiënter inrichten van de zorg. Lean werken dus.
Delven dan de omliggende ziekenhuizen het onderspit met zo’n commerciële vijand in hun midden? Dat hoeft helemaal niet. Zeker niet als die eindelijk eens een beetje sense of urgency gaan voelen om vanuit het cliëntperspectief na te denken over hun positionering: ‘Kom naar ons want…’. Marketing heet dat. En zo moeilijk is het echt niet hoor.
1 reactie
Was het allemaal maar zo makkelijk als FvW het ziet vanachter zijn werktafel op zolder. De realiteit van alledag op de werkvloer beneden in de drek is een heel andere:
Zorgverzekeraar: Vijftien ziekenhuizen schrappen in Nederland
PERSBERICHT NCRV TELEVISIE
In Nederland kunnen zonder problemen vijftien ziekenhuizen verdwijnen. Dat zegt Wim van der Meeren, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar CZ, vanavond in het NCRV televisieprogramma Altijd Wat. CZ is met 3,4 miljoen verzekerden de derde zorgverzekeraar van Nederland. Ziekenhuizen zijn verantwoordelijk voor ruim een kwart van de alsmaar stijgende kosten in de zorg, blijkt uit het televisieprogramma.
Van der Meeren ziet vooral teveel aanbod van ziekenhuizen in de grote steden. ‘Als we in Amsterdam één ziekenhuis sluiten, dan wordt niemand daar slechter van. Dan ontstaan er geen wachtlijsten.’
Marc Levi, topman van het AMC in Amsterdam, is het in principe eens met de zorgverzekeraar. Hij vindt het ‘dappere taal’ van CZ, maar vraagt zich wel af waarom zorgverzekeraars dan nog contracten sluiten met alle ziekenhuizen. Levi benadrukt dat de verzekeraars morgen zouden kunnen besluiten om dat niet meer te doen. Hij nodigt CZ topman Van der Meeren dan ook uit de daad bij het woord te voegen.
UITZENDING: DINSDAG 10 JULI, NCRV, NEDERLAND 2, 21.15 UUR.
—Tja, waarom zouden particuliere investeerders ziekenhuizen overnemen als de eindverantwoordelijke zorgverzekeraars van mening zijn dat er zo 15 kunnen sluiten. zorgverzekeraars sluiten de contracten af en hebben als enigen de zorgplicht.
Dappere man Wim van der Meeren stelt dat sluiting van een ziekenhuis in Amsterdam geen enkel probleem is.
Hoeveel verzekerden heeft CZ in Amsterdam?
Amsterdam heeft een 1 UMC over en tenminste 3 algemene ziekenhuizen. Laten we wel wezen.
En dan Rotterdam nog. Om over de kerngebieden van CZ maar te zwijgen.
Het bezit van een ziekenhuis wil niet zeggen dat je er ook een boterham aan kan verdienen. Druk vanuit het Ministerie van VWS en Financien is zeer hoog. Contracteerplicht ligt bij de verzekeraars, budget wordt echter bepaald door MinVWS en MinFin. Het MBI wordt achter de hand gehouden om het budget niet te doen overschrijden.
Als het volume wordt overschreden moet je als zorgverlener verplicht blijven leveren, maar dan wel gratis. Commissie B Baarsma geeft E Schippers dat advies.
En bedenk dat ook private partijen gebonden zijn aan het Akkoord op Hoofdlijnen dat ongetwijfeld nog enige jaren zal blijven voortbestaan.
Positionering zal dan vooral gericht zijn op de verzekeraars om toch maar een contract binnen te slepen: linkerenkels voor de volle prijs en de rechterenkels doen we er voor de helft gratis erbij. Met de losse knie als bonus.
Met de opheffing van de Restitutie Polis en contracteerverplichting voor zorgaanbieders, ook leuke adviezen van Commissie Baarsma, hoeft de Marketing richting verzekerden helemaal niet meer. Zo moeilijk is dat toch om te begrijpen?
ANH Jansen
10 juli 2012 / 22:15