Transparant
In mijn directe woonomgeving kan ik kiezen uit vier apotheken. Kring-apotheek De Meeuwen voldoet niet aan het criterium ‘medicatie-incidenten registratie’ van het kwaliteitsprofiel dat de KNMP lanceert op haar website. Apotheek Noordam heeft geen spreekkamer. Kring-apotheek Waterland is helemaal oké. De Nieuwendammer Apotheek cv niet: die heeft geen spreekkamer, geen recent onderzoek patiëntervaring, geen HKZ-certificaat en geen medicatie-incidenten registratie. Op basis hiervan kan ik heel gericht en concreet kiezen welke apotheek ik wil gebruiken. Petje af voor de KNMP, en voor het lef van de apothekers om transparant te zijn over hun dienstverlening.
Als ik iets verder fiets, kan ik ook naar de Mediq Apotheek Parlevinker. Ook die is helemaal in orde. En ik kan dan meteen op bezoek bij mijn schoonouders want die wonen daar om de hoek. Beiden hebben diabetes. En omdat mijn schoonvader slecht ter been is en mijn schoonmoeder alleen voor hem moet zorgen, laten zij hun diabeteshulpmiddelen thuisbezorgen.
Mediq maakte zojuist bekend leverancier van medische hulpmiddelen PBG over te nemen. PBG levert niet alleen aan zorgaanbieders zoals huisartsen, maar ook aan diabetici. Ik denk niet dat mijn schoonmoeder doorheeft dat de bezorger van haar diabeteshulpmiddelen, haar huisarts en haar apotheker allemaal een zakelijke band kunnen hebben met hetzelfde bedrijf. Daarin bestaat dus geen transparantie voor de klant. Is dat erg? Nee, dat hoeft niet. Al kan het de vraag opwerpen in hoeverre Mediq het in dit nieuwe samenwerkingsverband voor zorgaanbieders en aanbieders van hulpmiddelen makkelijk maakt om vooral naar elkaar te verwijzen, zodat de klant voor zijn zorgvraag hoe dan ook bij Mediq uitkomt. Daarover mag de Nederlandse Mededingingsautoriteit nog nadenken.